رازهای بزرگ و جالب درباره دیوار چین

تاریخچه و علت ساخت دیوار چین:
زمان ساخت دیوار چین به سده پنجم تا هشتم قبل از میلاد بازمی‌گردد. حکومت وقت چین برای پیشگیری از یورش ملیت‌های شمالی هیونک هو (از نژاد

مغول و قوم هون)، برج‌های آتش برای خبررسانی یا قلعه‌های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد. در دوره حکمرانی سلسله‌های بهار و پاییز و کشورهای جنگجو، میان دوک‌ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ پیش از میلاد، امپراتور چین شی هوان پس از به وحدت رساندن چین، دیوارهای دوک‌ها را به هم پیوند داد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه‌ها درآمد. او می‌خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند. تاریخ‌دانان چینی اعتقاد دارند که حدود یک میلیون سرباز قادر بودند به‌طور هم‌زمان در امتداد دیوار چین مستقر شده و برای نبردهای احتمالی آماده باشند.

در این زمان طول دیوار چین به ۵۰۰۰ کیلومتر می‌رسید. در سلسله هان پس از سلسله چین طول دیوار به ۱۰ هزار کیلومتر رسید. در تاریخ دو هزار و اندی ساله چین، حکمرانان دوران مختلف به ساخت دیوار چین پرداختند.

دیوار چین,طول دیوار چین,عکس دیوار چین

دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست

مشخصات ظاهری دیوار چین:
دیوار بزرگ چین، بزرگ ترین دیوار جهان و بزرگ ترین معماری باستانی می باشد. دیوار چین طولانی‌ترین و بزرگترین سازهٔ مهندسی تدافعی و نظامی از لحاظِ زمانِ ساخت در جهان است. این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۲۱٬۱۹۶ کیلومتر امتداد یافته‌است و در سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت گردیده‌ است.

دیوار چین که یکی از هفت اعجاز جهان شمرده می شود، این دیوار در اصل به عنوان دیوار دفاعی ساخته شده و بزرگترین دیوار بر روی زمین محسوب می‌شود. البته قسمت‌هایی از این دیوار آسیب دیده است.

دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیونها چینی در دوره باستان چین است. این اثر پس ازهزاران سال از بین نرفته و دارای دلربایی فناناپذیر و سمبل روحیه ملیت چین است.

در حال حاضر طول دیوار چین ۶۰۰۰ کیلومتر است. اما بنا به اعتقاد عموم، طول اولیه دیوار چین ۵۰۰۰۰ کیلومتر بوده که در طی قرن‌ها و با تغییرات و خساراتی که به آن وارد شده مقدار قابل توجهی از آن از بین رفته و به این مقدار رسیده است.

ارتفاع دیوار چین: ارتفاع دیوار بزرگ چین ۲۵ فوت است و عرض آن بین ۱۵ تا ۳۰ فوت متغیر است.

بدنه دیوار بزرگ چین: ارتفاع برج و باروی دیوار چین ۱٫۸ متر است و جان‌پناه‌های آن حدود ۱٫۲ متر ارتفاع دارند.

برج‌های جانبی دیوار: هر ۵۰۰ متر یک برج در امتداد دیوار قرار دارد. این برج‌های جانبی به عنوان سنگر سربازان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

قلعه‌های دیوار بزگ چین: این قلعه‌ها در مهم‌ترین نقاط آسیب‌پذیر دیوار ساخته شده اند از جمله قلعه عبور شانگهای، قلعه عبور جویونگ و قلعه عبور جیائو. در امتداد دیوار پنجره‌های بسیاری قرار دارند که سربازان برای تیراندازی از آن‌ها استفاده می‌کردند. همچنین اتاقک‌های قلعه‌ها که غیرقابل  تسخیرترین نقاط دیوار بزرگ چین محسوب می‌شوند.

دیوار چین,طول دیوار چین,عکس دیوار چین

دیوار چین در دسامبر ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است

شایعات درباره دیوار چین:
دیوار چین از کره ماه قابل رویت است؟
در واقع این جمله زمانی یک افسانه بود که دیوار چین حتی از کره ماه هم قابل رویت می باشد با این حال هنوز هم عده ای آنرا باور دارند اما هیچ یک از فضانوردان تا بحال چنین موضوعی را تایید نکرده اند اما تعدادی از آنها معتقدند که تا ارتفاع ۱۸۰ مایلی از سطح زمین قابل مشاهده است و ارتفاع متوسط دیوار چین در بادلینگ که معروفترین می باشد، ۷/۸۸متر است.

محبوس شدن روح مردگان در دیوار چین:
خانواده های کسانی که در ساخت این پروژه جان خود را از دست داده بودند، از این می ترسیدند که روح مردگانشان تا ابد در دیوار زندانی شود و برای کمک به رهایی ارواح مردگانشان، خروسهایی را در دستانشان می گرفتند و از دیوار عبور می کردند.

معروف ترین افسانه دیوار چین درباره زنی بنام منگ است که شوهرش در هنگام ساخت دیوار می میرد زن به کنار دیوار می رود و آنقدر گریه می کند تا بخشی از دیوار می ریزد و استخوان های شوهرش نمایان می شود و آنها را دفن میکند.

دیوار چین,طول دیوار چین,عکس دیوار چین

نقشه هوایی از دیوار چین

حقایقی جالب درباره دیوار چین:
– طول واقعی این دیوار ۲۱۱۶۶٫۱۸ کیلومتر است.

– بیشتر بقای بجا مانده از دیدار کنونی برای زمان سلسله مینگ است که طول آن ۸۸۵۱ کیلومتر است.

– قدمت این دیوار بیشتر از ۲۳۰۰ سال است.

– دیوار بزرگ مینگ از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می‌کند.

– دیوار بادلینگ که بخشی از دیوار چین است بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد (در سال ۲۰۰۱، ۶۳ میلیون نفر از آن بازدید کردند) و در هفته اول ماه‌های می‌و اکتبر تعداد بازدیدکننده‌های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز نیز میرسد.

– نزدیک ۱/۳ دیوار چین بدون هیچ نشانی ناپدید شده است.

– از سال ۱۶۴۴ که سلسله مینگ منقرض شد هیچ اقدامی برای مقاصد نظامی بر روی این دیوار انجام نشده است.

– بازسازی دیوار چین در سال ۱۹۵۷ از بخش بادلینگ آغاز شد.

– دیوار چین در دسامبر ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

– دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست و در جا‌هایی که کوه‌های بلند و رودخانه بوده دیواری وجود ندارد. در زمان سلسله کین (۲۰۶ -۲۲۱ قیل از از میلاد) از آرد برنج چسبنده برای چسباندن آجر‌های این دیوار استفاده شده است.

– دیوار چین توسط سربازان، روستاییان، مجرمان و زندانیان جنگی ساخته شده است.

– اولین امپراتور سلسله کین، دیوار چین را نساخته است، او فقط دیوار‌های مناطقی را که فتح کرده بود به هم متصل کرد.

– در بخش گوبیکو دیوار بزرگ چین یک سوراخ گلوله ایجاد شده که برای آخرین جنگ در کنار این دیوار بوده است.

– در دوه انقلاب فرهنگی (۱۹۶۶-۱۹۷۶) بسیاری از آجر‌های این دیوار برای ساختن خانه، مزرعه و انبار استفاده شده است.

– بخش شمال غربی دیوار چین (که در شهر‌های نینگ شیا و گانسو است) به احتمال زیاد تا ۲۰ سال آینده به دلیل بیابان زایی و تغییر رفتار انسانی در استفاده از زمین، نابود می‌شود.

– آن تصویری از دیوار چین که معمولا در کتاب‌ها و سایت‌ها دیده می‌شود تصویر بخش جیانکو دیوار چین است که به دلیل شیب دار و پیچ در پیچ بودن آن، در تصاویر زیاد استفاده می‌شود.

– ۳۰۰ سیاستمدار بزرگ دنیا از بادلینگ که محبوب‌ترین بخش دیوار چین است بازدید کرده اند که اولین آن‌ها کلیمنت سیاست مدار اتحاد شوری بود که در سال ۱۹۵۷ از این قسمت دیوار دیدن کرد.

دیدگاهتان را بنویسید