نمودار قیمت میلگرد

طبقه بندی فولاد میلگرد به چه نحو است؟
قیمت روز میلگرد
این محصولات براساس مقدار معینی از مقاومتشان در برابر نیروی کششی طبقه بندی می شوند که در اصطلاح به آن مقاومت مشخصه فولاد می گویند.
تفاوت انواع میلگرد در چیست؟

در کارگاه ساختمانی از لحاظ رده مکانیکی یا شکل ظاهری به طور کلی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که تحت عناوین زیر می باشند.
a1، a2، a3 و a4
A1 تا A4 نحوه تشخیص انواع میلگرد

قیمت میلگرد مشهد

نوع اول مقاطعی نرم و بدون آج ، نوع دوم نیمه سخت با آج ساده، نوع سوم سخت با آج پیچیده و چهارم مقاطع سخت با آج های مرکب می باشد.
طبقه بندی میلگردها
قیمت میلگرد
این محصولات براساس مقدار معینی از مقاومتشان در برابر نیروی کششی طبقه بندی می شوند که در اصطلاح به آن مقاومت مشخصه فولاد می گویند. در استاندارد روسیه میلگردها مطابق جدول زیر به انواع
A1 و A2 و A3 تقسیم می شوند.

همچنین در کارگاه ساختمانی از لحاظ رده مکانیکی یا شکل ظاهری به طور کلی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که تحت عناوین a1، a2، a3 و a4 نامیده شده و در ادامه هرکدام از آن ها به تفکیک شرح داده می شوند.

میلگرد A1 : (نرم بدون آج) اولین گروه، میلگردهای a1 می باشند که اسم آئین نامه آن ها F240 یا رده مقاومتی ۲۴۰ هستند که به میلگردهای A1 یا ساده معروفند و هیچ گونه شکل آج بر روی آن ها وجود ندارد. از لحاظ سختی در رسته میلگردهای نرم تقسیم بندی می شوند. تنش جاری این محصول ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تغییر شکل پلاستیکی آن نیز ۲۵ درصد ذکر شده است. این محصول برای انجام عملیات جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب بوده و به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می شود.

قیمت میلگرد بناب

شکل ظاهری میلگرد a1

میلگرد A2 : ( نیمه سخت با آج ساده) رده بعدی میلگردهای A2 هستند که به شکل آجدار بوده و از لحاظ طبقه بندی در رده S340 دسته بندی می شوند و جزء میلگردهای نیمه سخت هستند. یک محور در امتداد طولی بوده و یک سری دورپیچ به صورت مارپیچ نسبت به این محور طولی قرار دارند. این محصولات از لحاظ مقاومتی نسبت به میلگردهای A1 مقاوم تر می باشد. از لحاظ کاربرد در صنعت ساختمان نیز بیشتر در میلگردهایی که عملکرد برشی دارند مانند خاموت ها ، کمرکش های دیوارهای برشی قابل استفاده می باشند. تنش جاری میلگرد A2 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تغییر شکل پلاستیکی این محصول در محدوده ۱۹ درصد تعیین شده است. جوشکاری بر روی این محصول در صورت اجبار ممکن می باشد ولی توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.
حتما بخوانید : ۴ روش ساخت میلگرد

میلگرد A3 : (سخت با آج پیچیده) رده بعدی A3 بوده و میلگردهای آجدار با شکل آجدار مارپیچ می باشند و از لحاظ سختی در رده نیمه سخت قرار دارند. شکل آج ها در این میلگرد نسبت به محور طولی به صورت جناقی (هشتی شکل ) می باشند و از لحاظ مقاومت نیز نسبت به میلگردهای A1 و A2 مقاومت بالاتری دارند. تنش جاری میلگرد ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تنش نسبی پلاستیکی نیز ۱۴ درصد بوده و به عنوان میلگرد خشک شناخته می شود. عملیات جوشکاری به هیچ وجه بر روی این نوع محصول مجاز نمی باشد. کاربرد این محصول در میلگردهای اصلی سازه شامل میلگردهای طولی تیرها و ستون ها قابل استفاده است.

شکل ظاهری انواع میلگرد
تفاوت میلگرد A2 و A3 چیست ؟

یکی از راه های شناسایی این دو محصول شکل آج آن ها می باشد. شکل آج A2 به صورت منفرد و موازی و در میلگرد A3 به صورت ضربدری و هفت و هشت می باشد. در طراحی پی از محصول طولی A3 و میلگرد عرضی A2 استفاده می شود. میلگرد A3 تردتر و شکننده تر بوده ولی A2 انعطاف پذیرتر می باشد. اگر آج محصول به صورت فنری باشد از نوع A2 است. در حقیقت آج این دو نوع محصول با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد ولی بع علت سوء استفاده بعضی از تولیدکنندگان میلگردهایی در بازار عرضه می گردند که از لحاظ آج مانند A3 بوده ولی از لحاظ مقاومت شیمیایی و فیزیکی همانند نوع A2 می باشد. برای اطمینان بیشتر این محصولات بایستی پیش از خرید آزمایش شوند.

قیمت میلگرد اهواز

 

تفاوت میلگرد a1 و a2

میلگرد A4 :رده بعدی A4 بوده که جزو محصولات سخت محسوب شده و از لحاظ رده مقاومتی در آئین نامه از این میلگردها به عنوان میلگرد رده S500 ذکر می شود. شکل آج ها به صورت آج مرکب نسبت به محور طولی می باشد و از این طریق نسبت به سایر رده ها متمایز است. استفاده از این سازه ها اخیرا در سازه ها کاربرد زیادی داشته و اگر در طراحی ها از این محصول استفاده کنیم نسبت به وزن مصرفی حدود ۱ تا ۲ کیلو در هر متر مربع وزن میلگرد در مجموع سبک سازی می شود. قیمت میلگرد A4 نسبت به نوع های A2 و A3 بیشتر بوده و میزان آن بسته به سایز آرماتور می باشد.
حتما بخوانید : گل میخ چیست ؟

ویژگی کششی میلگردهای ساده و آجدار

مشخصات میلگرد a4

ویژگی هندسی میلگردهای با آج دوکی

دیدگاهتان را بنویسید