چگونه بعد از بازنشستگی افسرده نشویم؟ نشانه های آن چیست؟

چگونه بعد از بازنشستگی افسرده نشویم؟ نشانه های آن چیست؟

هرچند بازنشستگی باید باعث آرامش افراد شود، ولی افراد مسن در برخی از مواقع که بازنشسته می‌شوند دچار افسردگی خواهند شد. زیرا ترس از مرگ و ناتوانی در آینده در چنین افرادی ایجاد می‌شود. در این بخش از جوان ایرانی برای شما راهکارهایی را بیان می‌کنیم تا بتوانید با افسردگی بعد از بازنشستگی مقابله کنید و از زندگی خود لذت ببرید. ابتدا نشانه‌های این نوع افسردگی را برای شما بیان می‌کنیم تا با این نوع اختلال آشنا شوید.

علائم افسردگی بعد از بازنشستگی

  • فرد بازنشسته در زندگی احساس پوچی کرده و در اکثر مواقع غمگین و ناراحت است.
  • کارهایی که در گذشته به آن علاقه داشت را نمی‌تواند انجام دهد و از انجام دادن آن‌ها لذت نمی‌برد.
  • در نحوه خوابیدن و یا هنگام بیداری در صبح برای او مشکل ایجاد شده است.
  • اشتها و یا وزن او بسیار تغییر کرده است.
  • در بیشتر مواقع احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند کارها را به درستی انجام دهد.
  • برخی از افراد پس از بازنشستگی احساس ناامیدی و یا درماندگی بیش از حد در زندگی دارند.
  • فردی که پس از بازنشستگی افسرده شده است معمولاً به مرگ و خودکشی فکر می‌کند.
  • چنین فردی به خوبی نمی‌تواند تمرکز کند و یا تصمیم جدید در زندگی بگیرد.

 

مقابله با افسردگی بعد از بازنشستگی

در همین ابتدا ذکر این نکته ضروری است، اگر شما احساس کردید دچار غم و ناراحتی‌هایی هستید که به هیچ وجه از درون شما حذف نمی‌شود و در زندگی شما تداخل ایجاد کرده، حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.

اگر راهکارهایی که در ادامه بیان می‌شود را رعایت کنید، متوجه تغییرات خود خواهید شد.

فعالیت‌های اجتماعی داشته باشید

در هنگام بازنشستگی برای پیشگیری از احساس افسردگی، بهتر است که با دیگران تعامل داشته باشید، با اعضای خانواده و دوستان خود زمان بیشتری را بگذارید و بدانید که هر چه ارتباط شما بیشتر شود، طول عمر و سلامتی شما نیز افزایش می‌یابد.

کار پاره وقت داشته باشید

هرچند بسیاری از بازنشستگان برای در خانه ماندن، بسیار ذوق و شوق دارند. اما بسیاری دیگر نیز همچنان تمایل به داشتن کار پاره‌وقت نیز دارند. پیشنهاد ما این است که فعالیت‌های خود را ادامه دهید تا از سلامت عاطفی و جنسی بهتری برخوردار باشید.

یادگیری مهارت

حتماً یادگیری را ادامه دهید، برای این کار می‌توانید در آموزشگاه‌ها ثبت‌نام کنید و یا اینکه دوره‌های ویدیویی رایگان و با هزینه کم را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید آموزش‌های موردعلاقه خود را از اینترنت دانلود کرده و مشاهده کنید. در این صورت علاوه بر اینکه شما را در برابر افسردگی محافظت می‌کند، باعث تقویت حافظه شما در بازنشستگی نیز می‌شود.

مغزتان را به چالش بکشید

این مورد بسیار مهم است که راه‌های مهیج برای گذراندن روزهای خود پیدا کنید. یک مهارت جدید انجام داده و یا ورزش جدید امتحان کنید. خلاصه مهم این است که مغز خود را با فعالیت‌های جدید به چالش بکشید و کارهایی را انجام دهید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید. در این صورت از مشکلات حافظه در امان مانده و همچنین دچار افسردگی نمی‌شوید.جوان ایرانی (irjavan.com)

رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای اینکه دیدگاه مثبتی در زندگی داشته باشید، نیاز است که برای حفظ سلامت بدن خود تلاش کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید. خودتان را محدود نکنید و غذاهای تازه و خوشمزه را در کنار خانواده و جمع دوستان امتحان کنید.

نوشیدنی‌های سالم در طی روز میل کنید اما از الکل پرهیز کنید زیرا در طولانی مدت اثر بدی بر روی شما خواهد گذاشت.

داشتن خواب باکیفیت

اینکه با افزایش سن در الگوی خوابیدن شما تغییر ایجاد شود بسیار طبیعی است، اما مهم این است که الگوی خوابیدن خود را کنترل کرده و به اندازه کافی باکیفیت بخوابید‌. شما باید بااحساس خوب و شادابی از خواب بیدار شوید و در طول روز احساس خستگی نکنید. در این صورت دچار استرس و اضطراب خواهید شد و درنهایت روزی می‌رسد که باید با مشکلات افسردگی دست و پنجه نرم کنید. بنابراین از ایجاد افسردگی بعد از بازنشستگی تا جای ممکن پیشگیری کنید.

ورزش کنید

 

حتماً در طی روز زمانی را برای ورزش کردن و یا پیاده‌روی اختصاص دهید. بهتر است باشگاه بروید تا با دیگران تعامل داشته باشید. اما اگر نمی‌توانید هزینه‌های آت را پرداخت کنید، می‌توانید در مراکز تفریحی مانند پارک فعالیت‌های خود را ادامه دهید. اگرچند روزی از خانه بیرون نمی‌روید، کلیپ‌های رایگان را از یوتیوب دانلود کرده و در منزل ورزش کنید.

طبیعت گردی کنید

در طی روز، زمانی را اختصاص دهید تا در طبیعت قدم بزنید، پیاده‌روی در پارک، کنار ساحل و از میان جنگل، ماهیگیری و مواردی از این قبیل باعث می‌شود که احساس خوب درون شما عمیق‌تر شده و لبخند بر لبان شما بیاید. هنگامی‌که در طبیعت هستید عادت نگرانی را کنار بگذارید، درواقع شما باید ذهن خود را آرام کرده تا نگرانی‌های شما کاهش یابد.

شکرگزار باشید

برای این‌که در طول زندگی خلق‌وخوی شما بهتر شود و دیدگاه شما نسبت به زندگی تغییر کند، قدر نعمت‌هایی که خدا به شما داده را بدانید و از او سپاسگزار باشید‌. در این صورت مشاهده خواهید کرد که کیفیت زندگی شما بسیار بالا می‌رود، زیرا عادت کرده‌اید که بابت مسائل کوچک نیز شکرگزار باشید.

استرس و اضطراب را کاهش دهید

همان‌طور که می‌دانید استرس و اضطراب برای بدن بسیار سم بوده و آسیب جدی به سلامتی وارد می‌کند. با افزایش سن این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و شما باید تا جای ممکن آن را کاهش دهید. اگر دوستدار حیوانات خانگی هستید، می‌توانید آن‌ها را در منزل نگهداری کنید. برخی از افراد به پرنده‌ها تمایل دارند، آن‌ها نیز می‌توانند در خانه پرنده و یا گل و گیاه نگهداری کنند. به‌طورکلی هر چیزی که به آن علاقه دارید را نگهداری کنید تا افسردگی، اضطراب و استرس شما کاهش یابد.

پذیرفتن رویدادهای غیرقابل تغییر

برخی از افراد پس از بازنشستگی مدام در حال سرزنش کردن خود برای رویدادهایی هستند که هیچ کنترلی بر روی آن ندارند. پیشنهاد مجله جوان ایرانی این است که جریان‌هایی را که نمی‌توانید تغییر دهید را بپذیرد و تمرکز خود را بر روی مسائلی داشته باشید که قابل‌تغییر هستند.

انعطاف پذیر باشید

سعی کنید در زندگی انعطاف پذیر باشید و در هر شرایطی دیدگاه مثبت خود را از دست ندهید. درواقع شما می‌توانید به بازنشستگی به دید مقصد نگاه نکنید بلکه به دید سفر به آن نگاه کنید که شما می‌توانید این مسیر را لذت‌بخش کنید.

درست است که بچه‌های شما بزرگ شده و خانه شما را ترک کرده‌اند و یا اینکه ممکن است دوست‌های خود را نیز از دست داده باشید. در این شرایط کاملاً حق دارید که وفق دادن شما با شرایط جدید کمی سخت باشد اما با تکنیک‌هایی که در این مطلب از مجله جوان ایرانی ذکر شد تا حدودی می‌توانید انعطاف خود را حفظ کرده و روحیه مناسبی کسب کنید‌.

مدیریت امور مالی

اگر شما برنامه ریزی مالی دقیقی برای زندگی نداشته باشید، مطمئن باشید پس از بازنشستگی دچار مشکلات اقتصادی شده و درنهایت افسرده خواهید شد. بنابراین برنامه ریزی مالی داشته باشید تا بتوانید اوضاع را کنترل کرده و حتی در ماه مقداری را پس انداز کنید تا اگر خدای‌نکرده دچار بیماری و یا حادثه شدید بتوانید برای درمان خود هزینه کنید.

 

افسردگی زودرس بعد از بازنشستگی

برخی از افراد زودتر از سن بازنشستگی، خودشان را بازخرید می‌کنند. این‌گونه افراد نیز ممکن است افسرده شوند. البته احتمال افسردگی در خانم‌های بازنشسته کمتر است، زیرا آن‌ها سریع‌تر خودشان را با فضای خانه وفق می‌دهند. افرادی که برای زندگی خود هدف ندارند، پس از بازنشستگی منزوی‌شده و دچار افسردگی‌های حاد خواهند شد. بنابراین قبل از بازنشستگی حتماً برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنید تا دچار استرس و افسردگی‌های گوشه‌نشینی در خانه نشوید‌.

 

سخن پایانی

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. همان‌طور که مشاهده کردید بسیاری از افراد پس از بازنشستگی به دلیل اینکه خانه نشین می‌شوند، مبتلا به افسردگی‌های شدیدی شده و در زندگی آن‌ها اختلال ایجاد می‌شود. اگر توسط راهکارهایی که در این مقاله از جوان ایرانی برای شما عزیزان بیان شد روحیه بهتری پیدا نکردید، حتماً به روانشناس مراجعه کرده و مشکل خود را بیان کنید. اگر شما عزیزان نیز با چنین افرادی برخورد داشته‌اید و یا خودتان بازنشسته و افسرده شده‌اید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

 

منبع:‌جوان ایرانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید