چگونه خود را برای تب و تاب خرید حیوانات خانگی آماده کنیم؟

اخیرا نگهداری از حیوانات خانگی در کشورمان باب شده و روز به روز به تعداد علاقه مندان به حیوانات خانگی اضافه میگردد.

اغلب افراد و بخصوص نوجوانان و کودکان پس از دیدن سگ فانتزی، گربه پرشین یا حیوانی خاص مثل ایگوانا یا خوکچه هندی فشن در دست اطرافیان به خرید حیوانی مشابه راغب شده و تب داشتن حیوان خانگی به همین سادگی فرد به فرد منتقل میشود.

تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه در ۲ سال اخیر چنان افزایش یافته که فروشگاه های آنلاین بزرگی مانند دیجیکالا و بامیلو بخش غذا و لوازم حیوانات خانگی را به کسب و کار خود اضافه کرده اند.

این تب و تاب را چند سال قبل، هنگام آمدن گوشی های تلفن همراه به بازار هم شاهد بودیم. در ابتدا داشتن تلفن همراه نشانه وسع مالی و پرستیژ بود و پس از گذشت چند سال همه گیر شد.

آیا نگهداری از حیوانات خانگی با داشتن یک شی مانند گوشی موبایل قابل مقایسه است؟ همه گیر شدن و تصمیم ناگهانی برای نگهداری از حیوانات در طولانی مدت چه عواقبی خواهد داشت؟

مشکل از جایی شروع میشود که با همه گیر شدن خرید حیوانات خانگی در مدتی کوتاه، اطلاعات درست در مورد آن ها به درستی منقل نشده و پس از گذشت مدت زمانی از خرید، صاحبان آنها را با مشکلاتی رو به رو میکند.

اخبار محیط زیست را در خبری بخوانید

مشکلاتی که اغلب افراد پس از تصمیم گیری ناگهانی برای داشتن حیوان خانگی درگیرشان میشوند:

  1. اطلاعات غلط در خصوص نوع تغذیه حیوان که اغلب منجر به بیماری و مرگ حیوان می شود (در مورد حیواناتی غیر از سگ و گربه)
  2. نداشتن اطلاعات در مورد هزینه های سنگین نگهداری از حیوان و توجه صرف به هزینه خرید که منجر به پشیمانی صاحب حیوان و در نهایت رهاکردن حیوان در شهر یا حیات وحش میگردد.
  3. نداشتن اطلاعات در مورد بیماری های حیوان و برخورد با آنها و سرباز زدن برای بردن حیوان به کلینیک دامپزشکی و پافشاری برای درمان سرخود که اغلب باعث مرگ حیوان میشود.
  4. نداشتن اطلاعات درست درباره نحوه برخورد و تربیت حیوان (بیشتر در مورد سگ ها) و در نتیجه پدیدار شدن مشکلات رفتاری طاقت فرسا که در نهایت منجر به دلسرد شدن از نگهداری حیوان شده و فشار و اضطراب ناشی از مسئولیت حیوان را تحمیل میکند.
  5. آگاهی نداشتن در مورد مسئولیت پذیرفته شده تا سالیان طولانی (عمر سگ و گربه تا ۲۰ سال هم میرسد) که منجر به تلاش برای خلاص شدن از زیر بار مسئولیت یا بدرفتاری با حیوان میگردد.
  6. آگاهی نداشتن از بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات و چگونگی رعایت بهداشت که منجر به اضطراب و نگرانی حاصل از فقدان  یا ابتلا به بیماری های مشترک میشود.

فرهنگ سازی در راستای نگهداری از حیوانات خانگی برای سلامت جامعه

افزایش آگاهی جامعه در مورد زندگی با حیوانات خانگی از مرزهای رعایت حقوق حیوانات فراتر رفته و ابعادی از سلامت روانی و فیزیکی جامعه را در بر میگیرد.

 همانطور که امروزه نگرانی هایی در خصوص پررنگ شدن نقش گوشی های موبایل و استفاده بیش از اندازه از آن ها وجود دارد، نداشتن اطلاعات و آگاهی درباره زندگی با حیوانات نیز تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

زندگی با سگی که پارس میکند، غریبه ها را گاز میگیرد و هزینه های درمان و خورد و خوراکش سر به فلک میزند قطعا اضطراب آور خواهد بود (اطلاعات در مورد نحوه تربیت سگ در کشورمان بسیار غیربومی و محدود است)

از طرف دیگر همواره خطر رهاسازی حیوانات خانگی در محیط زیست و حیات وحش و تبدیل شدن آنها به گونه مهاجم و تخریب اکوسیستم که توسط صاحبان ناراضی انجام میگیرد محیط زیست کشورمان را تهدید میکند.

اطلاعات علمی درست در فضای مجازی و وبسایت ها

فضای مجازی که امروزه تبدیل به کامل ترین و محبوب ترین مرجع اطلاعات گردیده نقش مهمی را در فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی و اطلاعات جامعه بازی میکند.

متاسفانه منابع فارسی درست و قابل اعتماد درباره حیوانات خانگی در اینترنت و وب اندک بوده و پاسخگوی نیاز مردم نیست.

یکی از وبسایت های فعال که میکوشد دانش و اطلاعات را به زبان فارسی در اختیار صاحبان حیوانات قرار دهد با نام پت پرس در این حوزه فعالیت میکند.

در این وبسایت میتوان اطلاعاتی نظیر:

  • نحوه تغذیه حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه، پرندگان و جوندگان
  • نحوه خرید و نگهداری از حیوانات مختلف
  • بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات
  • نژاد شناسی و انتخاب بهترین نژاد سگ ها
  • نشانه ها و علائم بیماری در سگ و گربه و راه های پیشگیری از آن ها
  • اطلاعات کامل در مورد کلینیک های دامپزشکی
  • تربیت سگ و آموزش درست به حیوانات برای زندگی اصولی کنار آن ها
  • و …

را پیدا نمود و به صورت کاملا رایگان از آن استفاده کرد.

حرکت جمعی برای فرهنگ سازی درباره حیوانات خانگی

برای جلوگیری از آسیب های ناشی از خرید بی رویه حیوانات به حرکت جمعی و انتقال اطلاعات درست از طریق فرد به فرد، به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی های هرچه بیشتر نیاز است.

برای تغییر نحوه نگرش و برخورد افراد با حیوانات و سطح سواد جامعه در این مورد نیاز به همکاری همه بوده و نقش تک تک افراد اهمیت زیادی دارد.

با کوشش شما، دامپزشکان و فعالان این حوزه و علاقه مندان به حیوانات خانگی امید داریم هرچه بیشتر جلوی آسیب های ناشی از فقدان اطلاعات گرفته شده و شاهد پیشرفت روز افزون سطح سواد و فرهنگ جامعه در این عرصه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید