سایت تفریحی و سرگرمی رنگریز شامل مطالبی از: مدل لباس , سلامت , ورزشی , علم و فناوری , گردشگری , آشپزی , اخبار هنرمندان و مطالب جالب و خواندنی است.

موضوعات سایت

می دانیم که پوسته‌ی دانه هایی چون گندم، برنج و جو را سبوس می نامند و آردی که شامل این پوسته ها باشد، آرد سبوس دار نام دارد. در ایران و بسیاری از نقاط جهان آرد سفید (بدون سبوس) طرفداران بیشتری دارد و در پخت نان، شیرینی، بیسکویت و … رایج تر است.

 

با مصرف روزانه سبوس گندم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پوکی‌استخوان، یبوست« اختلالات روده بزرگ»، کم‌خونی، چاقی، چربی‌خون، سرطان روده، بیماری‌های قلبی و عروقی، سوء هاضمه، ‌ضعف اعصاب، ضعف عمومی و جنسی پیشگیری کرد.

 

سبوس گندم برای درمان یبوست مفید می باشد

در تنظیم سیستم گوارش و رفع یبوست هیچ ماده ای با قدرت سبوس برابری نمی‌کند و سبوس موجب رانش مدفوع در طول لوله های روده کوچک و بزرگ شده و تحرکات موجی شکل روده ها را تقویت می کند، در نهایت ملین و برطرف کننده یبوست است.

 

تاثیر مصرف سبوس گندم در لاغری

از آن جا که سبوس گندم منبع غنی از فیبر می باشد می تواند انتخاب مناسبی برای میان وعده ها در طول روز باشد. مکمل های سبوس گندم برای کاهش وزن مناسب می باشند. وقتی سبوس گندم در روده با آب ترکیب می شود، حجم محتوی روده افزایش یافته و باعث می شود احساس سیری کنید. یکی از موادی که اکثرا برای کاهش مقدار زیاد وزن مورد استفاده قرار می گیرد مواد غذایی فیبر دار می باشد.

 

ویتامین E موجود در سبوس از ریزش و سفید شدن زود هنگام موی سر در سنین پایین و میانسالی جلوگیری می ‌کند. و باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود. یک قاشق سبوس گندم را با یک لیوان آب جوش دم کنید، سپس آب آن را صاف کرده، دو سوم آن را میل کنید و یک سوم آب آن را به پوست سر‌تان بمالید.

 

علاوه بر فواید گفته شده، ویتامین های موجود در سبوس، برای پوست صورت بسیار مفیدند. بنابراین دو قاشق غذاخوری سبوس گندم را با دو قاشق ماست مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی صورت قرار دهید.

 

جدار خارجی گندم یا همان سبوس، دارای مقادیر زیادی از مواد فسفردار، ویتامین E، ویتامین B، منیزیم، روی، آهن و کلسیم است؛ بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می‌شود. مصرف مداوم سبوس گندم موجب افزایش قد در نوجوانان و کودکان نیز می ‌شود.

 

فیبر موجود در سبوس موجب می شود هضم مواد نشاسته ای با سرعت کمتری انجام شود که در نتیجه قند به آهستگی و به میزان کمتری وارد خون شده و همچنین از بالا رفتن یک باره قندخون جلوگیری می کند.

 

سبوس گندم از بالا رفتن یک باره قندخون جلوگیری می کند

 

ضد خستگی و استرس

پژوهشی در دانشگاه کاردیف با حضور ۱۳۹ داوطلب نشان داده است که مصرف غلات با فیبر بالا در طول دو هفته توانست موجب کاهش احساس خستگی شود. در این آزمایش آن‌هایی که فیبر بیشتری دریافت کرده‌بودند، استرس کمتری داشتند و کمتر از سایرین دچار خستگی و اختلالات شناختی شدند.

 

روش مصرف پودر سبوس گندم

پودر سبوس گندم روزانه برای هر نفر یک تا دو قاشق غذاخوری در داخل انواع غذاهایی چون انواع سوپ‌ها و آش، سالاد، ماست و انواع خورش‌ها، کتلت، کوکو سبزی و سیب‌زمینی،‌ انواع خوراک‌ها ریخته شود و یا یک قاشق مرباخوری داخل یک لیوان شیر و یا انواع آبمیوه‌ها استفاده شود.

 

مصرف سبوس گندم به تنهایی خوب است؟

مصرف سبوس را به تنهایی توصیه نمی کنم ولی می توان در روز به مقدار یک قاشق مرباخوری به افرادی که در شرایط خاص یبوست دارند مثلاً خانم های باردار یا شیرده سبوس جداگانه داد.

 

خطر زیاده روی در مصرف سبوس گندم !

زیاده روی در مصرف سبوس باعث ایجاد اسهال، انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود. متخصصان تاکید می کنند که هنگام مصرف سبوس، از نوشیدن مایعات به ویژه آب، آب میوه ها و نیز مصرف روغن زیتون غافل نشوید. این مواد اثر بخشی سبوس در حفظ سلامتی بدن را افزایش می دهند.

  • آشپزی
  • ۲۷ مرداد
  • بدون نظر
  • 35 بار

برچسب ها :

تبلیغات متنی

تبلیغات متنی

بک لینک

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای سایت تفریحی و سرگرمی رنگریز محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.