ثبت شرکت و ثبت برند، هر آنچه باید درباره این موضوعات بدانید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، موسسه کاردان ارقام با بیش از ۲۷ سال سابقه درخشان در زمینه تمامی امور ثبتی در ایران و به عنوان رئیس انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران در این مقاله قصد دارد تا توضیحات و نکات مهمی را در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند را به جهت آگاهی تمامی کارآفرینان و مدیران کسب و کارها ارائه کند.

ثبت برند     

برند درواقع یک واژه لاتین در لغت به معنی نشان و علامت بوده و در حوزه تجارت کالا و خدمات به معنی یک عبارت، نماد، نشانه، شکل، اسم و…. است که در واقع معرف یک یا چند کالا و یا خدمات متخص به یک شخص و یا شرکت و وجه تمایز آن نسبت به سایر خدمات و محصولات دیگر است. همچنین برند و علامت تجاری چیزی است که مشتری با شنیدن آن یک کالا و یا خدمات خاصی را در ذهن خود تصور می‌کند. برای مثال برند تجاری پرنسلی یاد آور محصولات آرایشی بهداشتی و محصولات زیبایی میباشد (که یکی از نمونه برند های ثبت شده توسط موسسه کاردان ارقام است)

برند تجاری ثبت شده تا چه حدی قابل حمایت است

یکی از سوالاتی که برای متقاضی ثبت برند بوجود می‌آید، این است که این کار چه مزایایی را برای او می‌تواند به همراه داشته باشد؟ در پاسخ این سوال می‌توان گفت که فرد دارنده برند تجاری از مزایای بسیاری برخوردار می‌شود که یکی از آنها قانون حمایت از علائم تجاری است که در تمامی کشور های دنیا و همچنین ایران برندهای تجاری محافظت می‌شود و تمامی اطلاعات مربوط به ثبت برند تجاری در اداره ها و سازمان های مربوطه به صورت یکپارچه نگهداری می‌شوند. همچنین برای جلوگیری از ثبت جداگانه برند در هرکشور نظام WIPO اجرا شده است که توسط یک عهدنامه سراسری که به موافقت کشور های عضو آن رسیده، اداره می‌شود.

عهدنامه مادرید متعلق به ثبت بین المللی علامت ها که به وسیله اداره مالکیت معنوی جهانی تهیه و تنظیم شده‌است. سیستم مادرید متشکل ار تلفیق دو معاهده صورت گرفته است. به‌صورت خلاصه در سیستم مادرید برای در خواست بین المللی علائم تجاری، درخواست کننده پوشه مدارک خویش را WIPO دفتر بین المللی در ژنو ارسال و در آن در خواست اعلام می‌کند که برای نام نویسی به‌دنبال یک از کشورهایی که عضو معاهدات ژنو هستند.

در WIPO محل کار ثبت بین المللی علامت را ثبت  و آن گاه آن را به کشور های تعیین شده ارسال می نماید . نام نویسی در دفتر ثبت بین المللی یک فرآیند اداری است و  به‌ این معناست که از آن علامت تجاری در خواست هایی را که اخذ می‌کند. درصورتی که یک کشور ثبت یک علامت تجاری را رد نماید . امتناع این کشور به WIPO بیان و تصمیم این کشور در ثبت در بین المللی را رد می‌شود. به عبارت دیگر نام نویسی بین المللی یک سیستم ایمن استو ولی ثبت یا این که عدم ثبت آن در کشور رقم خورده معلوم می شود.

هدف از ثبت برند و ثبت علامت تجاری چیست؟

حفظ علامت تجاری به وسیله مراجع رسمی که در بیشتر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این باره را دارا هستند، تایید می‌شود. از نگرش وسیعتر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن‌ها در تراز جهانی سپرده گذاری کرده و این نوآوری را اشاعه می‌دهد.

حفاظت علائم تجاری همینطور بازدارنده تلاشهای رقبای غیر منصف , مثل متقلبان , برای به کارگیری از علائم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و ارائه خدمات نامرغوب یا این که متفاوت میگردند از نگرش وسیع‌تر , علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنان , در تراز جهانی سرمایه‌گذاری می کنند و این ابتکار عمل را رواج می دهند.

حفاظت علائم تجاری همینطور بازدارنده تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مانند متقلبان، ‌ برای به کارگیری از علائم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و ارائه خدمات نامرغوب یا متعدد می‌شوند. این نظام، دوراندیشی و قابلیت و امکان سرمایه‌گذاری جهت ساخت و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین حالت ممکن به مردمان می دهد و از این‌شیوه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

در صورتی‌که برندی ثبت نشود , رقبا می‌توانند از همان برند یا برندی که شباهت آن با علامت مزبور تا اندازه ایست که برای مشتریان فریب دهنده باشد , برای همان محصول یا کالاهای شبیه استفاده کنند و در نتیجه سرمایه‌گذاری صاحب و مالک اثر یا برند در مورد بازاریابی یک کالا احتمال دارد بی نتیجه باشد چون مصرف کنندگان تصور می‌کند که آن کالا وابسته به همان شرکتی است که تبلیغات و بازاریابی نموده و کالای خویش را معرفی نموده است و متعاقبا به نادرست کالای حریف را خریداری کند.

ثبت شرکت

قطعا شما نیز تا کنون بار ها و بار ها نام شرکت یا کمپانی را شنیده اید و همواره این سوال در ذهن شما وجود داشته که چگونه می توان یک شرکت تاسیس کرد؟ آیا تاسیس شرکت نیازمند سرمایه و هزینه های زیادی است؟ چگونه می‌توان نسبت به ثبت شرکت اقدام کرد؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که در واقع شرکت یا همان کمپانی به مجموعه ای افراد گفته می شود که به عنوان شریک با یکدیگر فعالیت داشته و کسب و کار آن ها در تجارت جنبه حقوقی پیدا کرده است و تنها متعلق به یک فرد نیست.

درواقع بر اساس قانون‌های تجارت شرکت تنها یک قرارداد است که بر طبق آن اعضا یا شریک ها سود حاصل از تجارت و کسب و کار خود را تقسیم خواهند کرد. در قوانینی که برای تجارت تنظیم شده است، شرکت ها دارای شخصیت حقوقی هستند و زمانی که شما تصمیم به تاسیس شرکت خواهید گرفت باید نوع شرکت و زمینه فعالیت آن را مشخص نمایید.

 

ثبت تغییرات شرکت

یک شرکت شاید بعد از ثبت شرکت تحت شرایطی ناچار به اعمال ثبت تغییرات شرکت در اساسنامه و موقعیت اولیه ثبتی خویش گردد و یا این که به دلایلی تصمیم به اعمال تغییرات داشته باشد. برای اعمال تغییرات شرکها, واجب است صورتجلسه ای براساس مدل تغییر به طور تخصصی و در دو نسخه تدوین گردد و امضای همگی اعضای هیات مدیره در پایین صفحه های صورتجلسه الزامی است.

در مرحله بعد صورتجلسه تهیه و تنظیم شده شرکت به همراه بقیه مدارک لازم به سازمان ثبت شرکتها ارجاع می‌شود. موسسین شرکت بعداز تشکیل مجامع عمومی و فوق العاده جهت تصمیم گیری دررابطه با اعمال تغییرات یک ماه فرصت دارند تا نسبت به تدوین کردن صورتجلسه و تحویل آن به مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری مبادرت کنند .

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

این نوع شرکت که امروزه بسیار متداول شده است معمولا بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری ثبت خواهد شد و سرمایه های شرکت به صورت سهام تقسیم بندی نخواهند شد. در ثبت شرکت با مسئولیت محدود این نکته قید خواهد شد که پس از ورشکستگی تنها سرمایه شرکت به طلبکاران داده خواهد شد و به دلیل عدم سهام بندی طلبکاران نمی توانند مطالبات خود را از اموال مالکان شرکت دریافت کند.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص نیز یک نوع شرکت بازرگانی هستند که تمامی سرمایه های شرکت به طور کامل در بین موسسین آن تقسیم شده است و البته در این مورد نیز سرمایه به صورت سهام تقسیم بندی خواهد شد اما با این تفاوت که تنها به موسسین آن فروخته خواهد شد و مسئولین صاحب هر سهم مطابق میزان سهامی که در اختیار دارد مشخص خواهد شد.

طرح صنعتی چیست و چگونه باید به ثبت برسد؟

به زبان ساده ترکیب اشکال، خطوط، رنگبندی، طرح به طوری ایجاد کننده یک محصول صنعتی متمایز از سایز فراورده ها باشد طرح صنعتی نام دارد.

درواقع اولین و مهمترین قانون و اصل در ثبت یک طرح صنعتی جدید بودن آن طرح و پایه و اساس آن فراورده خلاقیت ذهنی شخص یا اشخاص است.

طرح های صنعتی شامل محصولات زیادی است که دسته بندی های زیادی را میتوان از این محصولات مثال زد. ماشین آلات، ماشین های صنعتی، لوازم یدکی خودرو و موتور سیکلت، انواع ظرف ها، قوطی و بسته بندی ها، لوازم اداری و خانگی، زیورآلات و لوازم لوکس، صنایع پلاستیکی، فلزی و چوبی، انواع پوشاک کودکان و تمام سنین دیگر، صندلی، میز، پایه، دستگیره، بسته بندی و طرح ظرف لوازم آرایشی و بهداشتی، گیره، جا لباسی و…..

نکات مهم در ثبت طرح های صنعتی

* مدت اعتبار طرح های صنعتی ۵ سال بوده و مالک می‌تواند آنرا به مدت ۲ دوره ۵ ساله تمدید نماید پس از اتمام این زمان مالک طرح صنعتی ۶ ماه فرصت تمدید طرح خود را دارد و درصورت عدم تمدید ابطال شده و همچنین دیرکرد در تمدید شامل جریمه و به هزینه تمدید اضافه می‌شود.

* توجه کنید ثبت طرح صنعتی مدنظر خود را به هیچ عنوان افشا نکنید خصوصا بین رقبا و همکارانتان بعضا دیده شده که شخصی ظرفی خلاقانه و جدیدی را طراحی و یا وارد نموده ولی به علت عدم دقت کافی شخص دیگری آن را به نام خود به ثبت رسانده است.

* درصورتی که قصد ثبت طرح صنعتی خود توسط یک موسسه ثبتی را دارید به شدت دقت کنید که موسسه انتخابی شما دارای گواهی نامه و مجوز های معتبر و سابقه قابل قبول باشد.

اخذ کارت بازرگانی (کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟)

 کارت بازرگانی برای صادرات و واردات محصول برای تاجر الزامی بوده و تاجر از جمله شخص حقیقی یا حقوقی قادر است با بهره گیری از آن برای امور تجاری اعم از گشایش اعتبار در بانک استفاده کند. طبق ماده ۳ ضابطه صادرات و واردات اشخاص مختلفی از قبیل افراد حقیقی و حقوقی جهت صادرات و واردات خویش مستلزم اند تا کارت بازرگانی داشته باشند که کارت نام برده از طریق اتاق بازرگانی با شرایط ویژه ای اخذ خواهد شد.

اخذ کارت بازرگانی و شرایط صدور کارت بازرگانی ؟

بعضی از نکات درباره دریافت کارت بازرگانی را به همراه یکدیگر مرور می‌کنیم:

حداقل سن افراد حقیقی و مدیرعامل شرکت ها در جهت اخذ کارت بازرگانی ۲۳ سال مقرر شده‌است.

مدت اعتبار کارت بازرگانی ۱‌سال است.

پس از اتمام بازه زمانی اعتبار کارت بازرگانی می توان درخواست تمدید آن را به مرجع صادر کننده تسلیم کرد.

تا دو مرتبه ی یک ساله، تمدید کارت صورت می پذیرد و بعد از آن کارت بازرگانی با اعتبار ۳ سال و ۵ ساله صادر می‌شود.

در صورت تخلف از قوانین مرتبط با حوزه ی بازرگانی و اثبات نقص در مدارک مرتبط با کارت بازرگانی , مرجع صادر کننده اقدام به ابطال کارت بازرگانی می‌کند.

در انتها توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با امور ثبتی و حقوقی و یا استفاده از این خدمات به وب سایت موسسه معتبر کاردان ارقام به آدرس kardanargham.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این مجموعه؛ ۰۲۱۶۶۷۴۸۲۰۵ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید