فنون پخت باقالی + خواص باقالی

باقلا (باقالی، باقله) گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن گاهی تا ۲ متر هم می رسد. برگ های این گیاه متناوب و مرکب است. گل های باقالی درشت و سفید با لکه های سیاه و بنفش است. میوه آن همچون لوبیا دارای غلافی پوشیده از کرک می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص باقالی و فنون پخت باقالی آشنا شوید.

زمستان که می شود در خیابان ها و بعضی اغذیه فروشی ها باقلای پخته شده ارائه می شود بعضی این میان وعده را به عنوان صبحانه یا عصرانه میل می کنند. نخستین نکته در مورد طبخ یک باقلای خوش طعم و دلچسب خوب پخته شدن آن و در مرحله بعدی درشت بودن باقالی و رنگ کرم قهوه ای آن است.

 

مواد لازم برای تهیه باقالی :

 باقالی تازه  ۴ کیلو با پوست
نعنای خشک به مقدار لازم
سرکه به مقدار لازم
 نمک،فلفل سیاه به مقدار لازم
سماق به مقدار لازم

 

روش تهیه باقالی :

ابتدا ۴ کیلو باقالی تازه را از پوست درآورید. اگر باقالا خشک باشد به مدت یک روز در آب سرد بخوابانید. باید روی باقالی ها را یک وجب آب پر کند که موقع خیس خوردن آب کم نیاورید. زیرا بعد از یک روز درشت می شوند و آماده پخت می شوند.

 

پس از شستن باقالی، در قابلمه ای بزرگ باقالی را بریزید و سپس آب زیاد روی باقالی ها بریزید و در ظرف را بگذارید و روی اجاقی با شعله ای متوسط بگذارید تا آب به جوش بیاید. حواستان باشد که تا جوش آمدن آب سعی کنید بالاسر باقالی بمانید چون وقتی آب به نقطه جوش رسید باعث به حرکت درآوردن باقالی در ظرف شده و در نتیجه باعث سرریز شدن آب از ظرف می شود.

 

وقتی آب باقالی جوشید شعله گاز را تا حد متوسط کم کنید که فقط آب داخل ظرف بیرون نریزد اجازه بدهید باقالی ها به خوبی بپزند نمی شود زمانی را مشخص کرد زیرا زمان پخت باقالی بسته به جنس آن دارد.

 

در مراحل آخر پخت نمک روی باقالی ها بریزید اگر ابتدا نمک بزنید باعث دیرپز شدن باقالی ها می شود و وقتی باقالی خوب پخته شد، مقداری از آب باقالی را دور بریزید تا جایی که آب و باقالی تقریبا هم سطح شوند.

 

مقداری سرکه و فلفل، بسته به ذائقه و علاقه خود، در باقالا بریزید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا خوب با آب و باقالی مخلوط شود، اگر بی نمک است پس از آن نمک را به مواد بیافزایید تا جایی که با نمک بودن را در آن حس کنید. سعی کنید زیاد شور نشود.

 

فوت و فن صحیح تهیه باقالی خوشمزه و خانگی وقتی نمک و ترشی و فلفل به خوبی با مواد مخلوط شد، به اندازه ۳ قاشق غذاخوری خلواش خشک (سبزی معطر استان گیلان) یا نعنای خشک داخل باقالی بریزید و در ظرف را بگذارید و ۳ نوبت و هر نوبت پس از ۵ دقیقه چند بار باقالی را خوب هم بزنید و در ظرف را بگذارید. که این هم سلیقه ای است.

 

اما مواظب باشید در این مرحله بعد از ریختن سبزی معطر، شعله زیر ظرف زیاد نباشد چون حرارت زیاد باعث می شود سبزی معطر به کناره های ظرف شما بچسبد.

 

حالا باقالی آماده شده است و اگر همه مواد ریخته شده در آن به اندازه کافی باشد دیگر همراه خوردن باقالی نیازی به ریختن نمک و سرکه روی باقالی ندارید، جز مقداری سماق یا گلپر که آن هم سلیقه ای است.

 

  بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش باقلی سبز

 

روش دیگر برای پخت باقالی:

بعد از پخت باقالی ها و اضافه کردن نمک به باقالی های پخته شده زیر آن را خاموش کنید و آن را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن مقداری سرکه، فلفل قرمز و پودر گلپر و به مقدار کم نمک بریزید. ترشی و عطر باقالی ها کاملا سلیقه ای است.

 

نکاتی برای پخت باقالی,خواص باقالی

جوشانده باقالی برای ورم مثانه مفید است

 

خواص دارویی باقالی :

 باقالی دارای مقدار زیادی ال دوپا (L DOPA) است؛ ماده ای که سال هاست در درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 اثر دیگر باقالی در کنترل پرفشاری خون است. بنابراین به کسانی که فشار خون دارند، خوردن آن توصیه می شود.

 

باقالی دارای خاصیت افزایش دهندگی قوای جنسی است. اما باید دانست که این ماده غذایی سرشار از تیرامین بوده و افرادی که داروهای مهارکننده منوآمین اکسیداز (MAO) مصرف می کنند، باید از خوردن آن خودداری کنند. همچنین باقالی برای افرادی که دارای کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات و هیدروژناز هستند (مبتلایان به فاویسم)، ممنوع است؛ چون دارای ترکیب های ویسین، کنویسین و ایزواورامیل است و ممکن است باعث خطر مرگ شود.

 

باقالی باعث استحکام استخوان ‎ها می شود

سلامت استخوان ها بسیار اهمیت دارد، در‎ حالی ‎که ما معمولا اصلا به فکر حفظ و نگهداری آن ها نیستیم. از این به بعد به فکر ستون ‎های بدن خودتان باشید و باقالی را وارد رژیم غذایی خود کنید تا از منگنز Manganese، پتاسیم Potassium، و ویتامین K این ماده که لازمه استخوان سازی هستند، استفاده کنید.

 

باقالی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد.

۱–  دم کرده گل باقالی ضد تشنج و ادرار آور است.

۲– دم کرده گل باقالی سنگ کلیه را دفع می کند و برای قولنج های کلیوی مفید است.

۳– جوشانده باقالی برای ورم مثانه مفید است.

 

۴– باقالی برای درمان رماتیسم، درد مفاصل و سیاتیک مفید است.

۵– از جوشانده باقالی برای درمان نقرس استفاده کنید.

۶– باقالی را اگر با آب سرکه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می کند.

 

۷– فسفر باقالی به تقویت بهره هوشی کمک می کند.

۸– برای رفع کوفتگی و ورم پستان، در باقالی را با آب جو مخلوط کرده و با سرکه و نعناع بپزید و ضمادی را که بدست می آید روی ورم و کوفتگی قرار دهید.

 

۹– مصرف مخلوط باقالا با روغن بادام و قند به رفع گرفتگی صدا و پاک سازی ریه کمک می کند.

۱۰– ضماد در باقالی را با شنبلیله و عسل برای نرم کردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم مفید است.

 

۱۱– در عین حال که برای کم خونی مفید است ولی افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند از خوردن آن خودداری کنند.

۱۲– ضماد باقالی جوش و کورک را می رساند و چرک را خارج می کند.

 

۱۳– برای درمان تکرر ادرار از جوشانده ریشه باقالی استفاده کنید.

۱۴–  جوشانده سر شاخه های باقالی مستی مشروبات الکلی را برطرف می کند.

۱۵– برای رفع التهاب و درد نوک انگشتان و ناخن باید یک مشت برگ باقالی را با نیم لیتر آب بجوشانید.

 

۱۶- کسانی که لاغر هستند جهت تقویت باقلا بخورند.

۱۷- باعث کاهش ورم پروستات می شود.

 

۱۸- سریع الهضم است.

۱۹- برای از بین بردن لکه های پوست باقلا را پخته له نموده به صورت ماسک روی پوست بگذارید.

 

شیوه پخت باقالی, روش های پخت باقالی

فسفر باقالی به تقویت بهره هوشی کمک می کند

 

مضرات باقالی

باقالی دارای مقادیر قابل توجهی تیرامین است و افراد تحت درمان با داروهای مهار کننده نظیر فنلزین، ایزوکاربوکسازید و نیز مبتلایان به میگرن بایستی از مصرف و خوردن باقالا خودداری کنند.

 

بسیاری از افراد مدیترانه و از جمه برخی افراد در ایران و به ویژه ساکنین نواحی شمالی کشور دچار نوعی اختلال ژنتیک موسوم به کمبود D6PD هستند. در این افراد در پی مصرف باقالی دچار حمله حاد کم خونی معروف به بیماری فاوویسم می شوند.

 

علت ایجاد بیماری فاوویسم برخی مواد اکسیدان موجود در باقالی است که برای گلبول های قرمز خون خطرناک می باشد. لازم است این افراد از خوردن باقالی اجتناب کنند. بیماران فاویسمی بیشتر در آقایان مشاهده شده و در بین زنان کمتر رخ می دهد.

 

از دیگر مضرات باقالی برهم زدن خواب است. لذا بهتر است از مصرف باقالی در شبها خودداری شود.

 

  بیشتر بخوانید: مضرات مصرف باقالی برای کودکان

 

یکی از خواص باقالی کمک به بیمارن مبتلا به پارکینسون است. باقالی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ماه L-Dopa برای بیمارن پارکینسونی بسیار مفید است، ولی این بیماران بایستی توجه داشته باشند در صورت مصرف روزانه باقلا نبایستی آن را به طور ناگهانی قطع کنند. زیرا ممکن است موجب یک اختلال جدی و خطرناک موسوم به سندروم نورولپتیک بدخیم شود.

 

باقلا به شدت نفاخ بوده و به همین توصیه می شود، آن را با مواد معطر و گیاهان ضدنفخ مصرف نمایید.

 

مصرف زیاد باقالی می تواند موجب نفخ یا سنگینی معده شود و همچنین در بعضی از افراد به علت نقص وراثتی کمبود آنزیمی، مصرف آن می تواند منجر به تشدید کم خونی در این افراد شود. بگذارید کمی سرد شود و انگشتان خود را به مدت دو ساعت در آن قرار دهید تا برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید