مگس پران چشم و ارتباط آن با پارگی شبکیه

عنوان : مگس پران چشم و ارتباط آن با پارگی شبکیه

https://retinclinic.com/uploads/bf395e9b3ffe5245a2b9d3b112c4a07a0e12eb53.jpg

پارگی شبکیه چشم

پارگی شبکیه چشم یا جدا شدگی شبکیه به معنی جدا شدن لایه های عصبی از لایه های رنگدانه ای شبکیه می باشد. پرده شبکیه داخلی‌ترین لایه کره چشم است که کار اصلی آن با توجه به حضور سلول‌های حساس به نور در این پرده، درک نور است و پس از تابش نور به چشم و تمرکز آن بر روی شبکیه چشم این سلول‌ها نور را به پیام‌‌های عصبی تبدیل کرده و از طریق راه‌های عصبی به مغز می‌رساند که در این زمان شخص احساس دیدن می‌کند.

پارگی شبکیه و مگس پران

مگس پران چشم یا جرقه زدن چشم حالتی است که افراد در میدان دید خود کدورت‌هایی را ببینند که به اشکال مختلف مانند خط، نقطه و یا شی در جلوی چشم حرکت می‌کند. معمولا این عارضه برای فرد مبتلا خسته کننده یا آزاردهنده است.

مگس ‌پران در حقیقت سایه کدورت ‌های موجود در مایع زجاجیه چشم است که روی شبکیه می‌ افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می ‌شود. این کدورت ‌ها ممکن است ناشی از چسبندگی و ضخیم شدن رشته ‌های زجاجیه، جمع شدن سلول ‌های التهابی در زجاجیه و یا خونریزی در داخل چشم باشد.

 اهمیت مگس پران در این است که در مواردی ممکن است با سوراخ در پرده شبکیه همراه باشد که به مرور می تواند باعث جداشدن و پارگی شبکیه شود. بنابراین مگس پران را جدی بگیرید و حتما به بهترین فوق تخصص شبکیه مراجعه کنید.

درمان پارگی شبکیه

وقتی فردی با علایم فوق به چشم پزشک مراجعه می کند، چشم پزشک با معاینه شبکیه، جدا شدگی شبکیه را تشخیص می دهد. درمان پارگی شبکیه چشم فقط جراحی است که بسته به نوع آسیبی که به شبکیه وارد شده نوع عمل جراحی مشخص می شود. زمانی که شبکیه سوراخ شده و هنوز جداشدگی اتفاق نیفتاده است برای بستن سوراخ های شیکبه از لیزرشبکیه یا انجماد استفاده می کنند.

یک دهم درصد افراد جامعه به جداشدگی شبکیه مبتلا هستند و به خاطر ساختمان چشم و خطرات موجود، ابتلای آن در سنین پائین نادر است اما نوزادانی که با وزن زیر ۵/۱ کیلوگرم به دنیا می‌‌آیند باید حتماً از نظر بینایی بررسی شود.

فوق تخصص شبکیه

جهت درمان بیماری های ذکر شده با توجه به اهمیت چشم حتما باید به فوق تخصص شبکیه مراجعه نمایید . دکتر محمد باقر رجبی فوق تخصص شبکیه و لیزر در تهران می باشند .

آدرس مطب : تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۲۰۱۶۵۶

اطلاعات بیشتر در سایت:

https://retinclinic.com

دیدگاهتان را بنویسید