درمان نزدیک بینی چشم با روش غیرجراحی ارتوکراتولوژی

ارتوکراتولوژی روشی است که برای اصلاح بینایی و درمان نزدیک بینی چشم که بدون جراحی و با استفاده از لنزهای مخصوص در سنین مختلف انجام می شود.

در روش ارتوکراتولوژی (شکل دهی مجدد قرنیه با لنز تماسی) در طی خواب , لنز خاصی روی چشم گذاشته میشود که به تدریج شکل قرنیه چشم را تغییر میدهد و باعث میشود که فرد در طی روز بدون داشتن لنز بینائی شفافی داشته باشد. اثر آن موقتی است و  فقط حدود یک روز ادامه دارد؛ پس باید هر شب استفاده شود.

شکل دهی قرنیه با استفاده از لنز ایده ای جدید نیست. بعضی ازپرشکان سالهاست که از این روش استفاده میکنند. در سال ۲۰۰۲ این روش مورد تائیدیه “انجمن غذا و داروی آمریکا”قرار گرفت و نوعی لنز بنام Corneal Reshaping Therapy یا CRT و نیز بعد از آن انواع دیگری تائید شدند.

راه درمان نزدیک بینی, درمان طبیعی نزدیک بینی چشم

ارتوکراتولوژی روشی است که برای درمان نزدیک بینی چشم  انجام می شود

زمانی که استفاده از مجموعه مشخصی از لنزهای تماسی را متوقف کردید، باید این لنزها را شبانه بزنید و گرنه دید شما به تدریج طی چند روز کاهش پیدا می کند. ارتوکراتولوژی در افرادی که آستیگمات و نزدیک بینی پایینی دارند، بهتر عمل می کنند.

تغییر حالت چشم بدون جراحی گزینه جذابی برای بسیاری از افراد است که ممکن است از تیغه های کوچک یا لیزرهای تغییر شکل قرنیه و لنز خوششان نیاید, حتی اگر زمان التیام فقط یکی دو روز باشد. همچنین مناسب است که کودکان پیشرفت نزدیک بینی را آهسته کنند. روش ارتوکراتولوژی برای درمان نزدیک بینی با شماره بالاتر از ۶ و آستیگمات بالاتر از ۵۷٫۱ جواب می دهد.

ارتوکراتولوژی به صورت کلی برای دو دسته از افراد کاربرد مفید دارد. دسته اول افرادی که تمایل دارند در طول روز برای اصلاح نزدیک بینی خود از روش های تصحیح اپتیکی قطر عینک طبی و لنز تماسی استفاده کنند و دوم کودکانی که خود یا والدین آنها علاوه بر استفاده از روش های تصحیح اپتیکی قطر عینک طبی و لنز تماسی آرزوی توقف یا کند شدن سرعت نزدیک بینی را دارند. نحوه استفاده از این لنزها به این صورت است که لنز شب و قبل از خواب کودک در چشم قرار داده می شود و هنگام صبح از چشم خارج می شود. نتیجه آن نیز یک دید کامل در طول روز خواهد بود .

راه درمان نزدیک بینی, درمان طبیعی نزدیک بینی چشم

ارتوکراتولوژی به صورت کلی برای دو دسته از افراد کاربرد مفید دارد

روش انجام ارتوکراتولوژی:

پس از مراجعه به پزشک مربوطه، توپوگرافی قرنیه (عکس رنگی از نقشه اپتیکی قرنیه) گرفته می شود و پس از فیت کردن لنز مناسب سفارش داده می شود . البته باید به خاطر داشت که فیت نهائی نیاز به ویزیت های متعدد خواهد داشت

ارتوکراتولوژی باعث اصلاح ۲ تا ۳ دیوپتر نزدیک بینی در طی دو هفته می شود.در اوایل،ممکن است نورها را پخش ببینید و یا اطراف لامپ ها را هاله ببینید که تدریجا بهتر می شود. زمانی که به شرایط مطلوب اصلاح رسیدید، باید لنز را در طی شب و گاهی پاسی از روز بگذارید. در صورت قطع مصرف اثر آن بر می گردد.

به هر حال هدف اصلی؛ رسیدن به بینائی ۲۰/۲۰ است ولی بینائی ۴۰/۲۰ نیز که حداقل بینائی مورد قبول برای رانندگی در امریکاست؛ نیز مقبول است. در ۹۳% تا ۹۵% بینائی ۳۲/۲۰ یا بهتر و در ۶۷% تا ۷۳% بینائی ۲۰/۲۰ حاصل میشود.

راه درمان نزدیک بینی, درمان طبیعی نزدیک بینی چشم

ارتوکراتولوژی باعث اصلاح ۲ تا ۳ دیوپتر نزدیک بینی در طی دو هفته می شود

عوارض جانبی استفاده از لنزهای ارتوکراتولوژی برای درمان نزدیک بینی چشم:

هر ساله ۱ میلیون نفر به دلیل ابتلا به نوعی عفونت چشمی به پزشک مراجعه می کنند و استفاده از لنزهای ارتوکراتولوژی با خطر بالای عفونت های چشمی، به ویژه کراتیتیت میکروبی یا باکتریایی مرتبط است. این ریسک به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان، که چشمانی حساس تری دارند بیشتر است.

ارتوکراتولوژی خطرناک تر از زدن عینک و یا لنز نر روزانه است. برای اینکه مطمئن شوید ارتوکراتولوژی ایمن است، از راهنمایی های پزشک چشم خود برای تمیز نگه داشتن لنزها استفاده کنید، به طور منظم معاینه شوید و به دنبال درمان هر گونه تغییر در دید و یا سلامت چشم قبل از اینکه به مشکلات جدی تبدیل شوند، باشید.

بررسی علمی از ۱۷۰ مقاله نشان داد که خطر ارتوکراتولوژی شبانه منجر به کراتیتیت میکروبی شبیه به خطر زدن انواع دیگر لنزهای تماسی در طول شب می شود، از جمله لنزهای نرم و نفوذ پذیر بیشتر.

راه درمان نزدیک بینی, درمان طبیعی نزدیک بینی چشم

ارتوکراتولوژی خطرناک تر از زدن عینک و یا لنز نر روزانه است

آیا می توان به جای لیزیک از این روش بهره گرفت؟

این روش برای کسانی مناسب است که می خواهند در تمام و یا قسمتی از روز از لنز و یا عینک استفاده نکنند؛ ولی اگر می خواهید از شر عینک و لنز خلاص شوید، روش مناسبی نیست. اگر شما خشکی چشم دارید، این روش می تواند جانشین مناسبی برای لیزیک باشد. بر خلاف لیزیک این روش قابل برگشت است؛ ولی در صورت تصمیم به لیزیک باید ماهها قبل از عمل استفاده ار لنز را متوقف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید