طرز تهیه ۲ نوع سیر ترشی

سیر ترشی یکی از انواع ترشی است که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب طرز تهیه ۲ نوع سیر ترشی را به شما آموزش می دهیم. سیر ترشی اولی پس از ۶ ماه قابل خوردن است هرچه بیشتر بماند بیشتر می رسد و بهتر است و سیر ترشی دومی بعد از ۴۰ روز قابل خوردن است.
مواد لازم برای سیر ترشی :

سیر  یک کیلوگرم
 سرکه  حدود یک لیتر
 نمک  ۲ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه سیر ترشی:

بوته های سیر، در فصل بهار تازه هست و برای تهیه این ترشی مناسب می باشد . چند لایه از پوست روی آنها جدا کنید تا حبه ها معلوم شوند ولی بوته ها به صورت درسته باقی بمانند و از هم جدا نشوند. به عبارت دیگر، بوته های سیر تنها باید یک لایه پوست داشته باشند و ریشه آن هم گرفته شود.

 

در فصل های دیگر – که سیر خشک در دسترس می باشد – به مدت یک روز آن را بخیسانید. بعد ریشه و پوسته های اضافی را بگیرید و آن را در آبکش بریزید تا خشک شود.

 

درصورتی که بوته ها ناصاف و فرورفته باشند، بهتر است آنها را دانه دانه کنید تا ناهمواری ها و دورریز آن ها گرفته شود، بدون آنکه پوستشان را کاملاً جدا کنید.

 

بعد سیرها را به طور منظم داخل شیشه بچینید، یک قاشق چایخوری نمک به آن بیفزائید و روی آن سرکه بریزید تا کاملاً روی آن را بگیرد. بعد از گذشت چند روز سرکه به خورد سیرها می رود و سر آن ها خالی می شود. دوباره سرکه اضافه کنید تا ظرف پر شود.

 

با سپری شد زمان، رنگ سیر تغییر می کند و به طرف قهوه ای می گراید و بعد از چند سال، کاملاً سیاه رنگ و شیرین خواهد شد.

 

درصورتی که از سرکه طبیعی برای تهیه این ترشی استفاده می کنید، سیرترشی باکیفیت بالایی خواهید داشت. این ترشی، دست کم بعد از ۶ ماه قابل استفاده است.

 

طرز تهیه ترشی سیر فوری ۴۰ روزه

 

تهیه سیر ترشی, نحوه درست کردن سیر ترشی

طرز تهیه سیر ترشی فوری ۴۰ روزه

 

مواد لازم برای تهیه سیر ترشی فوری :

 سیر خام  ۳ کیلو
سویا سس ۶ قاشق غذاخوری
نبات ۱ تکه
 رب انار ۱ پیمانه
 سرکه بالزامیک یا سرکه قرمز تا حدی که روی سیر را بپوشاند

 

طرز تهیه سیر ترشی فوری :

در مرحله اول پوست خارجی بوته سیر را بکنید و حسابی شستشو بدهید. بعد بگذارید سیرها خوب خشک شوند و آب نداشته باشند سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سیرها را در مخلوط سرکه و رب انار، نبات و سس سویا بجوشانید البته دقت کنید که سیر نباید خیلی نرم شود. سپس صبر کنید تا سیرها خنک شوند و بعد آن را در ظرف مورد نظر بگذارید و سرکه را روی آن بریزید، سرکه باید روی سیرها را بپوشاند. سپس در ظرف را محکم ببندید و ۴۰ روز در جای تاریک قرار بدهید بعد از ۴۰ روز می توانید از آن استفاده کنید.

 

نکاتی برای تهیه سیر ترشی فوری:

یک ترفند خاص برای تهیه سیر ترشی استفاده از سرکه بالزامیک است که اگر نداشتید سرکه قرمز، سس سویا و رب انار است. همین طور که می دانید سیر ترشی هفت ساله بعد از هفت سال تغییر رنگ می دهد و رنگ آن سیاه می شود. رب انار به سیاه شدن آن کمک می کند همچنین سیر ترشی به مرور در این هفت سال شیرین می شود شما می توانید با اضافه کردن ۱ تکه نبات این روند را سرعت ببخشید حتی می توانید از شیره انگور یا خرما استفاده کنید.

همچنین سیرترشی بعد از هفت سال نرم می شود. که استفاده از سس سویا سرعت این فرآیند افزایش می دهد.

 

بهتر است برای تهیه سیر ترشی از سیر کامل استفاده کنید.

 

با اضافه کردن این سه مورد بعد از ۴۰ روز یک ترشی سیر خیلی خوشمزه نصیب شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید