فال حافظ دقیق

حافظ (متوفای ۱۳۸۸ ق) شاید بزرگترین شاعر عارف ایران و شاعری با بینش معنوی بزرگ است. پس از گذشت نزدیک به شش قرن ، اودهای وی (غزل) همچنان بر زندگی مردم تأثیر می گذارند ، همانطور که وقتی نوشته شده بودند. بسیاری از افراد برای مشورت و آرامش در مشکلات روزمره خود و برنامه های آینده به حافظ و اود او متوسل می شوند.

این جلد ترجمه را هم فارسی اصلی و هم در صفحه روبرو با خواننده فراهم می کند. برای خواننده ای که مایل به استفاده از اودها در گفتن صابون است ، همانطور که توسط میلیون ها فارسی زبان انجام می شود ، تفسیر مختصری از هر اود ارائه شده است.

فال حافظ

 

فال حافظ و تاریخچه آن

گرفتن فال حافظ برای ایرانی ها از اهمیت بسیار و جایگاه ویژه ای برخوردار است. امروزه اکثر افراد حداقل یک دیوان (مجموعه اشعار جمع آوری شده)حافظ را در منزلشان دارند.
به گفته برخی مورخان گرفتن فال حافظ پس از مرگ وی و بر سر اختلاف مشایخ همزمان او بر نماز گزاردن یا نگزاردن بر سر جنازه او رواج پیدا کرد اما برخی مورخان دیگر تاریخ اولین فال حافظ را هفتاد سال پس از مرگ او ذکر کرده‌اند.

اگر چه خود حافظ نیز فال می گرفته است اما معلوم نیست که به چه صورت و با چه وسیله ‌ای این کار را انجام می داده است. حافظ در بیتی اشاره می ‌کند که فال گرفته است:

از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
زده‌ام فالی و فریاد رسی می‌آید

گرفتن فال حافظ در زمان صفویه وارد مرحله ی جدیدی شد. طبق سنت گرفتن فال حافظ تا به امروز نیز ادامه دارد و معمولاً در جشن ها و مناسبت های مختلف مانند شب یلدا ، نوروز سر سفره هفت سین و شب چهارشنبۀ آخر ماه صفر و یا برای نیت های خاص و گرفتاری‌ های شخصی فال حافظ گرفته می شود.

 

حافظ شیرازی

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (۷۰۶ – ۷۶۹ هجری شمسی) یکی از بزرگ ترین شاعران فارسی زبان در قرن هشتم می باشد.
بیش ‌تر شعرهای حافظ غزل هستند که به‌ غزلیات حافظ شهرت دارند.

در شعرهیچ شاعر فارسی دیگر نمی توان چنین ترکیبی از اشعار ، انتخاب مناسب کلمات و عبارات ملودیک را یافت.

حافظ به عنوان یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین شاعران در جهان شناخته می ‌شود.

اشعار او به زبان‌های انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و اسپانیولی ترجمه شده است.
داستان های زیادی در مورد پیش بینی های الهام بخش حافظ وجود دارد که با محبوبیت وی ، به القابی مانند ، لسان‌الغیب ، ترجمان اللسان ، ترجمان الاسرار ، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا شهرت یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید