۶ دلیل که چرا عسل طبیعی برای شما مفید است!

به موجب اسناد باستانی، عسل از زمان های بسیار دور و تقریبا در بین تمام ملل، مصرف درمانی داشته است. لوحه های کشف شده در کتابخانه آشور بانیپال نشان میدهد که عسل را بابلی ها، مصری ها و آشوری ها مصرف میکرده اند.

همانطور که گفتیم عسل طبیعی، محصولی ارزشمند است که از گذشته به عنوان دارویی شفابخش مورد استفاده قرار گرفته و مردم نگاه ویژه ای به آن داشته اند. در اینجا میخواهیم به خواص عسل اشاره کنیم و ۶ دلیل مهم بیاوریم که چرا حتما باید عسل طبیعی مصرف کنید.

۱. مغذی بودن

عسل، ماده غذایی طبیعی، که گزینه‌ای بسیار سالم‌تر از شکر خوراکی کارخانه‌ای و شدیداً فرآوری شده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی فاقد کالری و عاری از هرگونه ویتامین یا مواد مغذی است، حاوی ویتامین‌های بسیاری نظیر B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و آمینواسیدها و مواد معدنی خاص از جمله کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی می‌باشد.

۲. ماده غذایی سالم

عسل دارای شاخص گلیسمیک (GI) سالمی است، بدین معنی که قندهای آن می‌توانند به تدریج درون جریان خون جذب شده و بهتر هضم شوند. مصرف بیش از حد غذاهای دارای شاخص گلیسمیک بالا، باعث افزایش ترشح انسولین درون بدن شده و در نتیجه موجب تحریک پانکراس برای متابولیزه کردن مقدار افزایش ناگهانی گلوکز درون خون می‌گردد.

۳. تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها

عسل حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی است که می‌تواند مواد شیمیایی مخرب بیولوژیکی را که با بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان مرتبط هستند را از بین ببرد. آنتی‌اکسیدان‌های عسل نه تنها به حذف رادیکال‌های آزاد درون بدن کمک می‌کنند، بلکه بخشی از چرخه تأمین مواد مغذی جهت رشد بافت‌های جدید نیز هستند. به همین دلیل، قرن‌هاست که عسل در سرتاسر جهان و در فرهنگ‌های مختلف به عنوان دارویی طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته و بطور سنتی به عنوان داروی خانگی موثری شناخته می‌شود؛ برای مثال، ترکیب عسل و سرکه سیب سیدار برای درمان آرتروز و بوی بد دهان استفاده می‌شود. بره موم که یکی دیگر از محصولات زنبور عسل می باشد نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.

۴. مناسب‌ترین غذا برای تغذیه مغز در زمان خواب

عسل معیار ارزشمند تغذیه مغز در زمان گرسنگی شبانه مغز در زمان خواب است. کبد ما از مقدار مساوی فروکتوز و گلوکز، گلیکوژن تولید می‌کند و عسل بهترین ماده غذایی است که می‌توان برای تغذیه مغز یافت، زیرا دارای نسبت عالی ۱:۱ فروکتوز و گلوکز است. هیچ ماده غذایی دیگری نمی‌تواند بیشتر از عسل، در کبد گلیکوژن تولید نماید. برخلاف گلوکز تنها که بدون مداخله کبد، وارد خون ما شده و میزان قند خون را افزایش می‌دهد، عسل بلافاصله به ذخیره گلیکوژن تبدیل می‌شود. ترشح مقادیر بیش از حد انسولین، باعث ورود گلوکز به درون ماهیچه‌ها و سلول‌های چربی می‌شود که این گلوکز در آنجا بصورت چربی ذخیره خواهد شد.

عسل باعث تقویت خواب عمیق و احیاگر می‌شود و متابولیسم بدن شما را بهینه‌سازی می‌کند، بطوریکه کبد شما از طریق درهم شکستن مواد سمی ذخیره شده درون سلول‌های چربی، وارد عمل می‌شود.

۵. انرژی‌زا بودن

عسل یک منبع طبیعی عالی کربوهیدرات‌ها است که توان و انرژی به بدن می‌بخشد و به دلیل اثربخشی خود بر تقویت سریع عملکرد، استقامت و کاهش خستگی عضلانی ورزشکاران شناخته شده است. قندهای میوه‌ای طبیعی آن، فروکتوز و گلوکز، نقش مهمی در پیشگیری از خستگی در حین تمرینات ورزشی ایفا می‌کنند و به سرعت درون جریان خون جذب شده و بوسیله بدن هضم می‌شوند. همچنین، عسل عاری از کلسترول است و گزارش شده است که افزودن مقدار کمی از آن به رژیم غذایی روزانه، حتی می‌تواند به کاهش مقادیر کلسترول کمک نماید.

۶. خاصیت زیباسازی

تعداد زیادی محصولات زنبور عسل در فروشگاه‌ها وجود دارند که به صورت محصولات مراقبت از مو، بهداشت کودکان، مراقبت از پوست به عنوان ضدآفتاب، لوسیون‌های ضدعفونی‌کننده دست، لایه‌بردارها و مرطوب‌کننده‌های صورت بکار برده می‌شوند. خواص جذب رطوبت عسل نیز این ماده را به یک ماده آرایشی ایده‌آل تبدیل می‌کند که به مرطوب و شاداب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشک شدن آن کمک می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی طبیعی آن نیز باعث تقویت توانایی پوست جهت جوان‌سازی و بازسازی پوست رنگ‌پریده شده و باعث ایجاد احساس نرمی و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود.

زنبور عسل محصولات دیگری مانند ژل رویال و بره موم نیز دارد که متاسفانه در بین عموم به خوبی شناخته شده نیست، در سایت آهوتا مقالات زیادی در این باره منتشر شده است که میتوانید مطالعه کنید. اگر بدنبال خرید عسل طبیعی و خام هستید میتوانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین عسل آهوتا محصول مورد نظر را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید