۸ کاری که افراد موفق قبل از ۸ صبح انجام می‌دهند

۸ کاری که افراد موفق قبل از ۸ صبح انجام می‌دهند

۸ کاری که افراد موفق قبل از ۸ صبح انجام می‌دهند

در زندگی پرمشغله‌ی امروز، تلاش برای رسیدن به رویای‌مان کار دشواری است. با وجود شغل تمام‌وقت و داشتن فرزند، این کار حتی غیرممکن به نظر می‌رسد.
پس شما چه می‌کنید و چگونه زندگی‌تان را پیش می‌برید؟ اگر هر روز به طور هدفمند زمانی را به پیشرفت و بهسازی اختصاص ندهید، بی‌شک زمان زیادی را در این زندگی پرهیایو از دست خواهید داد. پیش از اینکه به خود بیایید، پیر و پژمرده، مبهوتِ این خواهید بود که عمرتان چقدر سریع گذشت! برای این که این بلا سرتان نیاید، شما هم ۸ کاری که افراد موفق قبل از ۸ صبح انجام می‌دهند، را انجام دهید.
هارولد هیل (Harold Hill) می‌گوید: «انسان انبوهی از فرداها را ذخیره می‌کند و در پایان تنها چیزی که برایش می‌ماند دیروزهایی است که از دست رفته‌اند.»
زندگی چیزی بیش از گذران عمر است.

زندگی پرهیاهو

هدف این مقاله به چالش کشیدن و تغییر نگرش شما نسبت به زندگی است، اینکه سخت نگیرید و به اصل زندگی بازگردید.
متأسفانه، زندگی بیشتر آدم‌ها با جزئیات حاشیه‌ای و بی‌اهمیت پر شده است، در نتیجه زمانی برای کارهایی که به زندگی معنی می‌دهند، نمی‌ماند. این آدم‌ها صرفا دارند عمرشان را سپری می کنند. آیا شما هم فقط مشغول گذراندن زندگی هستید؟
مثل داستان بیلبو بگینز (Bilbo Baggins) زندگی بسیاری از ما مانند این است که مقدار کمی کره را روی تکه‌ی بزرگی نان بمالیم‌ در حالی که بدبختانه حتی نان هم مال ما نیست. اما آدم‌های معدودی برای به دست گرفتن زندگی‌شان زمان صرف می‌کنند.


زندگی را در دست بگیرید

یک نسل پیش از ما، باور رایج این بود که ما به خاطر دیگران زندگی می‌کنیم. بسیاری از جوان‌ترها هم این رویه را ادامه می‌دهند زیرا این تنها جهان‌بینی پیشِ روی آنهاست.
اما امروز باور جمعیِ رو به گسترش این است که با تلاش و اراده می‌توانید لحظه لحظه‌ی زندگی‌تان را مطابق میل و خواسته‌ی خودتان سپری کنید.
سرنوشت‌ شما در دستان خود شماست. شما مسئول زندگی خودتان هستید.
تصمیم‌گیری به عهده‌ی شما است. شما باید تصمیم بگیرید، و اگر خودتان تصمیم نگیرید، کس دیگری این کار را می‌کند. مردد بودن، تصمیم بدی است.
زندگی را در دست بگیرید

با چند فعالیت‌ صبح‌گاهی هرروزه، زندگی شما به سرعت تغییر می‌کند. ظاهرا فهرست بلندی است اما حقیقتا ساده است:

  • بیدار شوید
  • در وضعیت روحی درست قرار بگیرید
  • از جای‌تان تکان بخورید
  • صبحانه‌ی سالم بخورید
  • آماده شوید
  • منبع الهام پیدا کنید
  • دورنمایی از روزتان داشته باشید
  • محرکی برای ادامه‌ی حرکت پیدا کنید

۱. دست‌کم ۷ ساعت خواب خوب داشته باشید

خوب بخوابید

خواب، به اندازه‌ی خوردن و نوشیدن مهم است. با این وجود میلیون‌ها نفر در دنیا خواب کافی ندارند و در نتیجه دچار مشکلات آزاردهنده‌ای می‌شوند.
بر مبنای تحقیقات بنیاد ملی خواب آمریکا، دست‌کم ۴۰ میلیون آمریکایی از ۷۰ نوع اختلال خواب رنج می‌برند. علاوه بر آن، ۶۰ درصد بزرگسالان و ۶۹ درصد کودکان یک بار در هفته یا بیشتر دچار مشکلات خواب می‌شوند.
همچنین، بیش از ۴۰ درصد بزرگسالان در هر ماه چندین بار در طی روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنند به طوری که فعالیت‌های روزانه‌شان دچار اختلال می‌شود و این مشکل در مورد ۲۰ درصد از آنها به چند روز در هفته می‌رسد.
داشتن خواب کافی و سالم مزایای زیر را به همره دارد:

  • تقویت حافظه
  • طول عمر بیشتر
  • تنش کمتر
  • خلاقیت بیشتر
  • تمرکز بیشتر
  • کاهش چربی و افزایش عضله با ورزش
  • اضطراب کمتر
  • کاهش وابستگی به محرک‌هایی مانند کافئین
  • کاهش احتمال تصادفات
  • کاهش احتمال ابتلا به افسردگی
  • و موارد بسیار دیگر.

اگر خواب را در اولویت قرار ندهید، خواندن باقی این متن بیهوده خواهد بود. وقتی فقط ۳ ساعت است که به تخت خواب رفته‌اید، چه اهمیتی دارد که ۵ صبح بیدار شوید؟ با این وضعیت، زمان زیادی دوام نمی‌آورید.
می‌توانید از انواع محرک‌ها استفاده کنید اما اثر آن ماندگار نخواهد بود و در درازمدت سلامتی‌تان به خطر می‌افتد. هدف ما باید در طولانی‌مدت مانا و پایدار باشد.


۲. مراقبه و نیایش را فراموش نکنید

مراقبه

پس از برخاستن از خواب، با مراقبه خود را در سمت و سویی مثبت‌گرایانه قرار دهید، یعنی در جهت آنچه مایلید گسترش دهید.
مراقبه و نیایش حس شکرگزاری و قدردانی نسبت به داشته‌ها را تقویت می‌کند. با قدردانی، طرز فکر شما نامحدود می‌شود. وقتی نامحدود فکر کنید، دنیا را در دستان خود می‌بینید و فرصت‌ها و امکانات نامحدودی برای خود متصور می‌شوید. آدم‌ها مانند آهن‌ربا هستند. وقتی نسبت به داشته‌های‌تان قدردان باشید، خوبی‌ها و امتیازات بیشتری را جذب می‌کنید. قدردانی مُسری است.
قدردانی که شاید کلید اصلی موفقیت باشد، مادر همه‌ی فضیلت‌ها است. وقتی روزتان را با قدردانی شروع کنید، بدون اینکه منحرف شوید، بهترین‌ها را به سمت خود جذب می‌کنید.


۳. فعالیت فیزیکی مرتب داشته باشید

ورزش کنید

اگر می‌خواهید سالم، شاد و توانا باشید، خود را به ورزش کردن عادت دهید. افراد بسیاری برای ورزش کردن به باشگاه می‌روند. اما من اخیرا متوجه شدم انجام حرکات ورزشی در خانه و در آغاز روز، وضوح ذهنی و انگیزه را به زندگی پمپاژ می‌کند.
به هر شکل که دوست دارید و با استفاده از هر روشی که ترجیح می‌دهید، خود را به حرکت درآورید. اگر به جسم‌تان اهمیت ندهید، دیگر ابعاد زندگی‌تان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

۴. ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید

پروتئین در صبحانه

به توصیه‌ی دونالد لِیمَن (Donald Layman) استاد تغذیه‌ی دانشگاه اِلینوی (Illinois)، دست‌کم ۳۰ گرم پروتئین در صبحانه‌ی خود جای دهید. تیم فِریس (Tim Ferris)، نویسنده‌ی کتاب «بدنِ ۴ ساعته» هم در کتابش توصیه کرده است که ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن، ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید. بنا بر گفته‌ی «تیم»، پدرش با این کار تنها در یک ماه ۱۹ پوند (حدود ۸/۵ کیلوگرم) وزن کم کرد.
غذاهای پروتئین‌دار شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند زیرا هضم آنها زمان بیشتری لازم دارد. پروتئین همچنین میزان قند خون را متعادل نگه می‌دارد که از بروز دل‌ضعفه هنگام گرسنگی جلوگیری می‌کند.
پروتئین میل شما را به کربوهیدرات‌های سفید کاهش می‌دهد. این نوع کربوهیدرات‌ها چاق‌کننده هستند. نان‌ تست، دونات و انواع نان‌های شیرین از این دسته غذاها هستند.
«تیم» ۴ توصیه برای جذب پروتئین به میزان کافی دارد:

  • دست‌کم ۴۰ درصدِ کالری دریافتی در صبحانه را، با پروتئین تأمین کنید.
  • می‌توانید با ۲ یا ۳ تخم مرغ کامل این کار را انجام دهید. هر تخم مرغ، حدود ۶ گرم پروتئین دارد.
  • اگر تخم مرغ دوست ندارید می‌توانید گوشت بوقلمون، سوسیس یا پنیر کلبه را جایگزین کنید.
  • می‌توانید انواع شِیک (مخلوط) پروتئین را همراه با آب مصرف کنید.

۵. دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد

تونی رابینز هر صبح، روزش را با شیرجه در آب ۱۴ درجه‌ی سانتیگراد شروع می‌کند. چرا او چنین کاری می‌کند؟
غوطه‌ور بودن در آب سرد برای جسم و ذهن مفید است. انجام پیوسته‌ی این کار منجر به تقویت بلندمدت سیستم ایمنی، غدد لنفاوی، گردش خون و دستگاه گوارش می‌شود که نتیجه‌ی آن بهبود کیفیت زندگی است. همچنین غوطه‌وری در آب سرد کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند زیرا سوخت‌‌و‌ساز بدن را افزایش می‌دهد.
بی‌شک در آغاز از رفتن زیر دوش آب سرد می‌ترسید. اگر قبلا این کار را امتحان کرده باشید احتمالا خودتان را به یاد می‌آورید که مردد در کنار دوش ایستاده‌اید. شاید از خیر آن گذشته و آن را به فردا موکول کرده باشید و سپس آب داغ را باز کرده‌اید. شاید هم به زیر دوش پریده‌اید اما بی‌درنگ آب داغ را زیاد کرده‌اید.
کاری که به من کمک کرد، این بود که به قضیه مثل پریدن در استخر آب سرد نگاه کردم. ورود نرم نرمک به استخر آب یخ مرگ آهسته و دردناک است! شما باید بپرید داخل آب. پس از ۲۰ ثانیه، همه چیز عادی می‌شود.
داستان دوش آب سرد هم به همین شکل است. وقتی زیر دوش بروید، چند ثانیه‌ای قلب‌تان تند می‌زند اما پس از ۲۰ ثانیه اوضاع‌تان عادی می‌شود.
این کار اراده‌، خلاقیت و انگیزه‌ی من را افزایش می‌دهد. زیر دوش در حالی که قطرات آب پوستم را لمس می‌کنند، کاهش تنفس و کسب آرامش را تمرین می‌کنم. بعد از رسیدن به آرامشی دلپذیر، احساس شادی و انگیزشی فوق‌العاده می‌کنم، ایده‌های بسیاری به ذهنم هجوم می‌آورند در حالی که انگیزه‌ی بالایی برای عملی کردن آنها دارم.


۶. محتوای روحیه‌بخش بخوانید یا گوش دهید

محتوای روحیه‌بخش

آدم‌های معمولی به دنبال سرگرمی و افراد موفق به دنبال آموزش و یادگیری هستند. افراد موفق هفته‌ای دست‌‌کم یک کتاب می‌خوانند. آنها پیوسته در حال یادگیری هستند. من با گوش دادن به کتاب‌های صوتی در مسیر دانشگاه و در محوطه‌ی آن به راحتی هفته‌ای یک کتاب را تمام می‌کنم.
مطالعه‌ی مطالب انگیزه‌بخش و سازنده به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در هر صبح، تغییرات مثبتی در شما ایجاد می‌کند. با این کار در وضعیتی قرار می‌گیرید که بهترین عملکرد را خواهید داشت.
به این ترتیب پس از مدتی شما صدها کتاب خواهید خواند، در زمینه‌های مختلف اطلاعات کسب می‌کنید، دنیا را متفاوت می‌بینید و قادر خواهید بود میان موضوعات گوناگون ارتباط برقرار کنید.

۷. چشم‌انداز زندگی‌تان را مرور کنید

چشم‌انداز زندگی

باید اهداف‌تان را، کوتاه‌مدت یا بلندمدت، بنویسید. صرف چند دقیقه برای مرور این چشم‌انداز شما را در مسیر درست قرار می‌دهد.
با مرور هرروزه‌ی اهداف بلندمدت‌تان، همیشه به آنها فکر خواهید کرد. اگر هر روز به آنها فکر کنید و روزتان را در جهت رسیدن به آنها سپری کنید، اهداف‌تان محقق خواهند شد.
دستیابی به اهداف، یک علم است. پیچیدگی یا ابهامی در این باره وجود ندارد. فارغ از اینکه اهداف‌تان چقدر بزرگ هستند، با پیروی از یک الگوی ساده به آنها می‌رسید. نکته‌ی مهم نوشتن و مرور هرروزه‌ی آنها است.

۸. برای دست‌کم یکی از اهداف بلندمدت‌تان گامی بردارید

به سوی اهداف‌تان بروید

اراده مانند ماهیچه‌ای است که با ورزش کردن خسته می‌شود. توانایی ما برای گرفتن تصمیمات قاطع در طول زمان کاهش می‌یابد. هر چه تعداد تصمیماتی که می‌گیرید بیشتر باشد، کیفیت و قاطعیت شما کمتر می‌شود زیرا اراده‌تان سست شده است.
بنابراین باید کارهای مهم و اساسی را زودتر انجام دهید، در غیر این صورت، آن کارها هیچ وقت به انجام نمی‌رسند. در پایان روز که خسته هستید هزاران دلیل برای سپردن کار امروز به فردا پیدا می‌کنید. البته که کارها را فردا انجام می‌دهید، اما اگر فردا از راه برسد!
پس این شعار را سرلوحه‌ی خود قرار دهید: «دشوارترین را اول انجام بده.» کاری را که باید انجام دهید، انجام بدهید. فردا دوباره این کار را تکرار کنید. اگر هر روز تنها یک گام در جهت اهداف بزرگ‌تان بردارید، خیلی زود متوجه می‌شوید اهداف‌تان آنقدرها هم بزرگ نبوده‌اند.

نتیجه‌گیری

ثابت‌قدم باشید

با انجام این کارها، فارغ از اینکه در باقی روز چه کاری انجام دهید، کارهای مهم‌تان انجام شده‌اند. شما خود را در مسیر موفقیت قرار داده‌اید و به رویاهای‌تان نزدیک‌تر شده‌اید.
چون کارهای مهم را انجام داده‌اید با روحیه‌ی بهتری به زندگی ادامه ‌می‌دهید. بهتر کار می‌کنید، روابط اجتماعی بهتر، شادی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. همچنین جسورتر و شجاع‌تر خواهید بود و دید شفاف‌تری خواهید داشت. به این ترتیب است که زندگی شما تغییر خواهد کرد.
گذراندن صبح به این شکل پایدار نخواهد بود اگر با موارد ناخوشایند زندگی روبه‌رو نشوید. همه‌ی این موارد به پایان می‌رسند. آنها از بین می‌روند و هرگز باز نمی‌گردند. خیلی زود متوجه می‌شوید در حال انجام کار مورد علاقه‌تان هستید. رابطه‌های‌تان قدرتمند، معنادار، عمیق و لذت‌بخش می‌شود. شما به رهایی و برکت می‌رسید و جهان و کائنات به روش‌های دل‌انگیزی به شما پاسخ می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید