روش های مختلف رادیوگرافی

وب سایت دنتی شاین (dentyshine.com) دارای رادیوگرافی و سنسور آر وی جی است، اما این دو وسیله چه کاربردهایی دارند؟ نحوه استفاده از آنها چگونه است؟ مزایا و معایب هر کدام چیست؟ بیایید با برخی از این سوال ها جواب بدهیم.

رادیوگرافی دیجیتال به تصویربرداری اشعه ایکس اشاره دارد. از حسگرهای دیجیتالی اشعه ایکس برای تولید تصاویر کامپیوتری پیشرفته از ساختار دندان شما استفاده می کند. نمودارهای رادیویی دیجیتال در نزدیکی Scars Dale برای تشخیص، نظارت، تشخیص و درمان مشکلات دندانی استفاده می شود. تصاویر دندانی مورد استفاده را می توان از طریق روش های مختلف به دست آورد. برخی از روش هایی که دندانپزشک ما در نزدیکی شما استفاده خواهد کرد عبارتند از:

روش مستقیم

از یک حسگر الکترونیکی استفاده می کند که مستقیماً در دهان قرار می گیرد تا تصاویر را ضبط کند.

روش نیمه غیرمستقیم

این تکنیک از ترکیب حسگر الکترونیکی و فیلم اشعه ایکس استفاده می کند. هر دو برای تبدیل اشعه ایکس دندان به فیلم دیجیتال استفاده می شوند.

روش غیرمستقیم

روش غیر مستقیم از فیلم اشعه ایکس برای مشاهده اشعه ایکس سنتی به عنوان تصاویر دیجیتال استفاده می کند.

انواع رادیو گرافی دیجیتال

نمودارهای رادیویی دیجیتال نزدیک شما می توانند خارج دهانی یا داخل دهانی باشند. رادیوگرافی خارج دهانی برای بررسی دندان های نهفته، مفاصل گیجگاهی فکی و هر گونه مشکل بین دندان ها و فک ها استفاده می شود. انواع اشعه ایکس خارج دهانی عبارتند از:

اشعه ایکس پانوراما

هنگام گرفتن عکس پانوراما، دستگاهی به دور سر شما می چرخد. دندان های فک بالا و پایین را در یک تصویر می گیرد. این تصویر دندان های بیرون آمده و در حال رشد را ثبت می کند. اشعه ایکس پانورامیک برای تشخیص تومورها، تشخیص ناهنجاری های فک یا دندان عقل استفاده می شود. پیش بینی های سفالومتری آنها به معاینه دندان های شما در رابطه با فک کمک می کنند. معمولاً توسط ارتودنسی برای یافتن گزینه های درمانی برای تراز یا تنگ شدن دندان ها استفاده می شود.

توموگرام

دسترسی به برخی از ساختارهای دندانی دشوار است. توموگرام می‌تواند روی قسمت خاصی از دهان تمرکز کند در حالی که قسمت‌های دیگر را تار می‌کند.

سی تی پرتو مخروطی

این تصاویر سه بعدی از ساختارهای استخوانی، بافت های نرم و اعصاب ایجاد می کند. هنگام قرار دادن ایمپلنت دندان، دندانپزشک را راهنمایی می کند. سی تی پرتو مخروطی همچنین در تشخیص تومورها یا کیست هایی که در صورت و دهان ایجاد می شوند استفاده می شود.

سیالوگرافی

یک رنگ به غدد بزاق شما تزریق می شود تا آنها را تجسم کنید. برای تشخیص هرگونه ناهنجاری در غدد، مانند سندرم شوگرن که بر تولید بزاق و اشک تأثیر می گذارد، استفاده می شود.

حال بهتر است به انواع اشعه ایکس داخل دهانی بپردازیم که عبارتند از:

اشعه ایکس راه گاز گرفتن

آنها از شما می خواهند فیلمی را گاز بگیرید که جزئیات دندان های بالا و پایین را نشان می دهد. تصاویر حاصل از بایت، دندان را از تاج تا سطح استخوان نگهدارنده نشان می دهد. برای بررسی پوسیدگی دندان یا تغییر تراکم دندان ناشی از بیماری لثه استفاده می شود. روش های بایت همچنین بررسی می کنند که آیا دندان ها برای ترمیم هایی مانند روکش یا بریج مناسب هستند یا خیر.

اشعه ایکس پری آپیکال

این نوع اشعه ایکس داخل دهانی برای نظارت بر ناهنجاری‌ها در ساختار ریشه یا استخوان‌های اطراف استفاده می‌شود. آنها به درمان آبسه دندان، بیماری لثه یا پریودنتیت کمک می کنند.

اشعه ایکس اکلوزال

آنها رشد قوس دندانی را در فک بالا و پایین دنبال می کنند.

سنسور آر وی جی

در حال حاضر صدمات انگشتان در جوانان و کودکان به دلیل ورزش، تصادفات جاده ای جزئی، سقوط، خشونت شخصی و تصادفات در محل کار و خانه بسیار شایع است. شکستگی و دررفتگی استخوان انگشتان در رادیوگرافی ساده مشهود است. نقش رادیوگرافی در ارائه تشخیص سریع و دقیق در راهنمایی پزشکان حیاتی است. آسیب های تک انگشتی جدا شده به طور گسترده دیده می شود و بررسی رادیوگرافی را می توان فقط به قسمت آسیب دیده انگشت محدود کرد. رادیوگرافی دیجیتال ساده، غیرتهاجمی، تفسیر آسان و مقرون به صرفه است.

سیستم تصویربرداری (RVG) که معمولاً در دندانپزشکی برای گرفتن رادیوگرافی های پری آپیکال داخل دهانی استفاده می شود، دارای جدیدترین نوآوری ها در رادیوگرافی دیجیتال است که بالاترین وضوح تصویر را ارائه می دهد. آر وی جی از یک سنسور، مانیتور و اجزای ریز کامپیوتر تشکیل شده است. این سنسور دارای ناحیه حساس ۲۷۵ × ۱۸۲ میلی متر است. یک ژنراتور معمولی اشعه ایکس داخل دهانی با یک مخروط ۲۰۰ میلی‌متری با دیافراگم ۵۵ میلی‌متری استفاده می‌شود که با ولتاژ ۷۰ کیلوولت و ۸ میلی‌آمپر و زمان نوردهی ۲ تا ۳٫۲ ثانیه کار می‌کند. دوز تابش بسیار کمتر از دستگاه های بزرگتر تولید کننده اشعه ایکس خواهد بود. نتایج سریعتر و بهتر بدون افت کیفیت تصویر هستند. سنسورها در جعبه‌های مقاوم در برابر ضربه بسته‌بندی شده‌اند و لایه‌های سیلیکونی از افتادن، گاز گرفتن و همچنین ضد آب آن محافظت می‌کنند، بنابراین می‌توان به طور ایمن آن را استریل کرد.

سیستم آر وی جی را می توان به طور موثر برای فالانکس تک رقمی یا مفاصل بین فالانژیال، متاکارپال و رادیوگرافی غضروف مفصلی همانطور که در تصویر نشان داده شده است استفاده کرد. رادیوگرافی وضوح بسیار بالایی را نشان می دهد، می توان آن را بزرگ کرد و همچنین با تنظیم کنتراست مشاهده کرد. رادیوگرافی های متعدد را می توان به سرعت با کاهش تابش انجام داد. حسگر را می توان به راحتی در یک پوشش کوچک پلی اتیلن قرار داد یا در حین استفاده در دستکش قرار داد تا از آلودگی جلوگیری شود. بنابراین، آر وی جی مورد استفاده در دندانپزشکی یک ابزار جایگزین موثر و سریعتر برای تصویربرداری آسیب انگشت است.

خرید یک دستگاه رادیوگرافی خوب، می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری حساب شود. برای خرید موارد خوب و مقایسه آنها، به وب سایت dentyshine.com بروید.

منبع :

https://dentyshine.com/product-category/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C/

دیدگاهتان را بنویسید