معرفی انواع میگرد ساختمانی

استفاده از میلگرد در حوزه ساختمان سازی با توجه به افزایش ساحنمان سازی روز به رو در حال افزایش است که به همین دلیل قیمت میلگرد با توجه به افزایش تقاضا در بازار روند افزایشی داشته است . با این حال حتی افزایش قیمت میلگرد هم سبب کاهش مصرف آن نمی شود زیرا در ساختمان های بتنی یکی از موارد مهم برای مستحکم کردن ساختمان میلگرد است . اما میلگردها دارای استاندارد های مختلفی هستند که هر کدام مزیت های خود را دارند . در ایران بیشتر از استاندارد روسی استفاده می شود . در این مقاله ما به بررسی انواع میلگرد ، قیمت میلگرد در هر نوع و همچنین تفاوت های آن ها می پردازیم .

به طور کلی أنواع میلگرد عبارتند از : میلگرد اروپایی ، میلگرد روکش اپوکشی ، میلگرد گالوانیزه ، میلگرد فایبر گلاس ، میلگرد فولاد کربن ، میلگرد فولاد استنلس .

میلگرد اروپایی

 تولید میلگرد اروپایی به دلیل اینکه معمولا کشور های اروپایی زلزله خیز نیستند به روش ترمیکش یا همان روش حراتی است که در نقاط جغرافیایی زلزله خیز استفاده از آن أصلا توصیه نمی شود . اما قیمت میلگرد اروپایی نسبت به سایر میلگرد ها بسیار مناسب است . قابل ذکر است که این میلگرد از منگنز ساخته می شود .

میلگرد روکش اپوکسی

 میلگرد روکش اپوکسی همانطور که از نام آن هم پیدا است معمولا در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است . این میلگرد همان میلگرد سیاه با روکش اپوکسی که ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به میلگرد سیاه در برابر زنگ زدگی مقاوم تر است و همچنین قیمت میلگرد روکش اپوکسی از قیمت میلگرد سیاه بیش تر است .

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه در مقایسه با میلگرد روکش اپوکسی و میلگرد سیاه در برابر زنگ زدگی مقاومت کم تر ی دارد اما مقاومت آن در برابر أنواع آسیب پذیری از میلگرد سیاه  و میلگرد روکش اپوکسی بیش تر است و به همین دلیل قیمت میلگرد گالوانیزه گران تر از قیمت میلگرد سیاه و اپوکسی است .

میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن همان میلگرد سیاه است که موارد استفاده از آن بسیار زیاد است و در بیش تر پروژه ها از آن استفاده می شود . اما این میلگرد در برابر زنگ زدگی مقاومتی ندارد و مقاومت آن بسیار پایین است به همین دلیل استفاده از میلگرد فولاد کربن برای ساختمان سازی در قسمت هایی که مرطوب است توصیه نمی شود .

میلگرد فولاد استنلس

 فولاد استنلس بهترین انتخاب است زیرا هم در برابر زنگ زدگی مقاوم است و هم در برابر آسیب پذیری . قیمت میلگرد فولاد استنلس نسبه به سایر میلگرد ها گران تر است که شاید همین امر باعث شود در بسیاری از پروژه ها از میلگرد دیگری به جای فولاد استنلس استفاده شود .

میلگرد فایبر گلاس 

میلگرد فایبر گلاس به هیچ عنوان زنگ نمی زند و مقاومت بسیار بالایی دارد . قیمت این میلگرد از میلگرد روکش اپوکسی گران تر است اما بسیار سبک است .

قیمت میلگرد و نتیجه گیری کلی

همانطور که دیدید هر کدام از أنواع میلگرد متفاوت است و ویژگی ها و مزیت های مخصوص به خود را دارد به همین دلیل کاربرد آن ها برای هر پروژه ای متفاوت است. اما پیشنهاد شرکت آرمان صنعت استفاده از میلگرد روکش اپوکسی در بسیاری از پروژه است زیرا این میلگرد نسبت به زنگ زدگی مقاوم است و هم چنین در آسیب پذیری بالای دارد و قیمت میلگرد روکش اپوکسی نسبت به مزیت های ان به صرفه تر است .

دیدگاهتان را بنویسید